Mocht je het helemaal gehad hebben om weer te lang te moeten wachten op je Uber taxi, binnenkort is dat probleem verholpen. Dat wil zeggen, als de plannen van Airbus doorgaan. Vanaf het eind van dit decennium kun je dan, volgens de planning van het bedrijf, in stijl worden vervoerd. Dat betekent geen files meer: je wordt dan namelijk met een luchttaxi vervoerd naar je bestemming.
Luchttaxi van Airbus
Airbus zou één van de eerste bedrijven kunnen zijn die er in slaagt om een oplossing te leveren voor het probleem van de stedelijke mobiliteit. De grote stad wordt enkel drukker en op de fiets ben je vaak eerder op de bestemming dan per auto. Kortom, een luchttaxi zou dat probleem kunnen oplossen. Zover is het nog niet, maar Airbus is hard op weg om een nieuwe mijlpaal te bereiken. Het bedrijf onthulde de nieuwe CityAirbus, een elektrische luchttaxi, genaamd de CityAirbus NextGen. Mocht je het nieuws op het gebied van luchttaxi’s al langer volgen, dan weet je wellicht dat dit niet het eerste model is. Eerder zagen we al de CityAirbus en Vahana. Het nieuwe model is een verbeterde versie van die twee met in ieder geval een goede geluidsbeperking en betere prestaties.
Vliegen zonder piloot
De CityAirbus NextGen krijgt vaste vleugels zoals een traditioneel vliegtuig en een V-vormige staart. De eVTOL zoals dit type vliegtuig wordt genoemd, is uitgerust met acht elektrisch aangedreven propellers die zorgen voor voldoende power om in de lucht te blijven en om de plek van bestemming te bereiken. De vleugel en de rotoren zijn vaste onderdelen en de luchttaxi heeft geen beweegbare of kantelbare delen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat het toestel bijzonder efficiënt is. De cabine biedt plaats aan de piloot en drie passagiers. In een later stadium komt er nog een model waarbij de besturing volledig automatisch is en de piloot dus werkeloos kan toekijken.
Beperkte actieradius
Mocht je nu overigens denken dat je binnenkort vanuit Maastricht lekker relaxt naar Amsterdam kan vliegen in de CityAirbus NextGen, dan is dat jammer. Dat gaat namelijk niet lukken. Het bereik van de luchttaxi van Airbus is namelijk beperkt tot 80 kilometer. Het is dus puur bedoeld als alternatief voor de auto en heeft ook een vrij beperkte snelheid van slechts 120 km/u, daarmee haalt het bij lange na niet de snelheid van het snelste elektrische vliegtuigje. Voor Nederlandse begrippen is dat dus prima, maar het kan natuurlijk beter. Het het Amerikaanse bedrijf Joby Aviation is inmiddels zover dat hun prototype 250 kilometer kan afleggen.
Minimale geluidsoverlast
Voor Airbus is er veel aan gelegen om de luchttaxi optimaal te laten presteren. Ook op het gebied van de ecologische voetafdruk is men druk bezig om dit te optimaliseren. Zo probeert Airbus het geluidsniveau tijdens de vlucht te beperken tot maximaal 65 dB en tijdens de landing tot maximaal 70 dB. Airbus hoopt tegen 2023 het eerste prototype van de CityAirbus NextGen gereed te hebben. Anno 2025 hoopt men te beschikken over de nodige certificeringen om dan tegen het einde van dit decennium het toestel te kunnen verkopen aan diverse partijen.