We hebben een weekje rond mogen rijden in de nieuwe Range Rover Evoque, met z’n 241 pk sterke 2,0-
Land Rover is één van de oudste terreinwagenmerken ter wereld en natuurlijk bekend van hun in 1948 debuteerde iconische Defender, welke dit jaar pas uit productie gaat. De eerste ‘Land Rover Range Rover’ werd al in 1970 gepresenteerd en is vanaf het eerste ontwerp één van de meest luxueuze auto’s geweest, hoewel terreincapaciteiten altijd voorop hebben gestaan. De Range Rover was de eerste SUV, nog voordat dit modewoord was geïntroduceerd!
Als je in een Range Rover rijdt, rij je in luxe en dat merkten we meteen. De Evoque waarin wij mochten rijden had een mooie crème lederen bekleding, een luxe maar strak uitziend console en heerlijk zittende stoelen.
Ook over de ruimte valt niks te klagen en zelfs achterin is er genoeg ruimte voor 3 volwassen kerels. Het gigantische glazen panorama dak geeft tijdens het rijden een extra dimensie en maakt de auto optisch nog ruimer.
“Eigenlijk is de Evoque te luxe om mee door de bagger te scheuren”
Geschikt voor elk terrein staat er in de brochure maar eigenlijk is de Evoque te luxe om mee door de bagger te scheuren, toch moesten wij dit natuurlijk wel even testen. En daar reden we dan zittend in een luxe auto, scheurend door het mulle zand. De Evoque is met zijn pure Land Rover capaciteiten een baas off-road.
De auto heeft verschillende standen waardoor de auto zich aanpast aan de weg waarop je rijdt. De pre-sets zorgen ervoor dat de auto zich zo goed mogelijk aanpast aan het terrein. Een lage giering? Nee, die is er niet. Wel is de eerste versnelling van de 9-traps automaat een goede vervanging hiervoor. De versnelling die niet wordt gebruikt op normaal wegdenk ( rijdt altijd weg in z`n 2) word bij het offroaden wel aangesproken. Dit zodat de auto in benarde situaties aan kracht niet te kort zal komen.
Na ons off-road avontuurtje zijn we snel naar de wasstraat gereden om daarna weer te shinen op de verharde wegen. De Evoque beschikt over een Adaptive Dynamics-systeem, dit systeem evalueert 1000 keer per seconde de beweging van de auto. En dat is zeker te merken tijdens het nemen van bochten, het sturen gaat soepel en de auto overhelt minimaal in de bochten. Uiteraard moet je in je achterhoofd houden dat je in een iets wat hogere auto rijdt, wat soms nog wel te merken is. Niet dat dit gevaarlijke situaties oplevert, je merkt simpelweg dat de auto even ingrijpt.
De kleine telg van de familie
Met de Evoque ben je toch een beetje de kleine telg van de familie, maar is dit erg? Wij vinden van niet! En zeker niet wanneer je je vaak in stedelijke gebieden bevindt, met de sensoren rondom en achteruit rij camera is dit een behoorlijk wendbaar beestje die ondanks zijn breedte in vergelijking tot andere auto`s toch fijn door elke situatie heen te manoeuvreren is en daarnaast over een wat sportiever karakter beschikt.
+ Prachtig interieur
+ Goede layout van bediening
+ Logische indeling interieur, voor alles een plekje
+ Opvallende auto in goede zin
+ Top geluidsinstallatie van Meridian
– Licht interieur is prachtig maar vlekt snel
– In het interieur zijn sommige delen vanaf kniehoogte van plastic dat niet premium aanvoelt
– Incidenteel voel je je toch overtroeft door de grotere broers 😉
Dat Land Rover door de jaren luxe heeft geperfectioneerd op zijn auto`s is niet te ontkennen, best grappig als we terugdenken aan de eerste Defenders!