We waren door Bridgestone uitgenodigd om een kijkje te nemen op het circuit in Le Mans tijdens de vrije training van de MotoGP, de hoogste klasse in de motorrace. Vanaf 2012 wordt er met 1000cc-motoren gereden en dat gaat hard, heel hard.
Van Jaguar kregen we de ideale auto mee om het stuk naar Le Mans te rijden, de Jaguar XF. Eenmaal aangekomen in het hotel in Le Mans kregen we het gedetailleerde programma van de PR dame van Bridgestone, de eerste dag stond meer in het teken van het reizen dus daarna was het mentaal voorbereiden op de dag die volgde.
“Met een heli over het circuit vliegen”
De tweede dag ging de wekker al vroeg, als eerste stond een helikopter vlucht boven het circuit op de planning! We vlogen over het Bugatti circuit en over het Circuit de la Sarthe waar natuurlijk ook de 24 uur van Le Mans wordt gereden.
Na de helikoptervlucht werden we begeleid naar de lodge van Bridgestone, we hadden geluk want onder de lodge waar we zaten bevond zich de pitbox van MotoGP legende Valentino Rossi. Vanuit waar we zaten hadden we perfect uitzicht op de motoren (monsters!) van Yamaha.
“De grens opzoeken”
Omdat het vrije training was zochten de motorrijders meer de grens op dan tijdens de wedstrijd. We konden de motoren goed volgen via schermen en eens in de zoveel tijd kwamen ze hard brullend voorbij de tribunes. Wat een indrukwekkende machines zijn dat zeg en wat een techniek komt er bij kijken.
De vrijgegeven specificaties van Yamaha zijn een 1000 cc 4-in-lijn cilindermotor met een “crossplane” krukas. Het blok produceert meer dan 240 pk en de motor weegt 158 kilo. Hierdoor ligt de topsnelheid boven 330 km/h.
We mochten ook nog een kijkje nemen in een pitbox bij een team. De pitbox lijkt eerder op een kantoor dan op een garage. Overal zaten mensen achter computers om alles bij te houden. Alles om die topprestatie neer te zetten. En als klap op de vuurpijl zijn we ook nog een rondje langs het circuit wezen rijden terwijl ze voorbij scheurden.
Bridgestone banden
Ook hebben we uitleg gekregen over de banden die allemaal door Bridgestone geleverd worden bij de MotoGP. Wat daar nog bij komt kijken… dat hadden we niet gedacht! De droogweerbanden worden uit verschillende composieten gemaakt waarbij het midden vlak uit een harder composiet gemaakt is dan de zijkanten.
Ook hebben we uitleg gekregen over de banden die allemaal door Bridgestone geleverd worden bij de MotoGP. Wat daar nog bij komt kijken… dat hadden we niet gedacht! De droogweerbanden worden uit verschillende composieten gemaakt waarbij het midden vlak uit een harder composiet gemaakt is dan de zijkanten.
Omdat de banden maar met het formaat van een pinpas contact maken met de grond dient er ultieme grip op een klein oppervlak te zijn. De verhouding pk/oppervlakte is hoger dan bijvoorbeeld bij de Formule 1.
Dat niet alleen, de verhoudingen van de banden (lees; formaat van de zij vlakken en composiet verhouding) worden op elk circuit afgesteld aan de hand van factoren als, weercondities en de verhouding tussen bochten naar links en rechts. Per race wordt er gekeken of er meer bochten naar rechts of meer naar links zijn, hier worden de banden op afgesteld. Bridgestone probeert hierbij een optimale balans te creëren tussen veiligheid en snelheid.
“Zo`n 1000 banden per race”
Per race levert Bridgestone zo`n 1000 banden. Bij eerdere bandenleveranciers moesten de teams een vergoeding betalen voor de geleverde banden, bij Bridgestone niet, maar waarom niet?
Los van het feit dat het niet mis is om je naam gekoppeld te hebben aan de topklasse binnen de motorsport haalt Bridgestone zeer waardevolle informatie uit de gereden wedstrijden. Zo word geen één band weggegooid en worden deze allemaal geanalyseerd op verbetering. Dit in combinatie met feedback van de verschillende teams kan Bridgestone zijn banden perfectioneren op het circuit, wat zij als zeer waardevol ervaren.
Daar houdt het natuurlijk niet bij op! Wat geleerd wordt binnen de racewereld word meegenomen naar de motorbanden voor motorrijders zoals jullie. Dit is dus één van de redenen waarom Bridgestone bij de premium bandenmerken hoort.
Wij hadden ieder geval nog nooit een kijkje genomen bij een wedstrijd van de MotoGP, maar onder de indruk waren we zeker! Ons respect voor de motorsport is in ieder geval nog groter geworden. Al met al een hele mooie ervaring rijker! Bedankt Bridgestone voor de unieke maar zeker ook hele mooie ervaring!