Je zal er nog niet van gehoord hebben, maar de Czinger 21C gaat de wereld veranderen. De nieuwe supercar van het jonge bedrijf is niet alleen mooi en bloedsnel, maar komt bijna rechtstreeks uit de printer gerold. De 3D-print techniek was al geavanceerd, maar nu laat men ook zien dat de volledige carroserie van een supercar volledig automatisch geproduceerd kan worden.
Czinger 21C: supercar door 3D-printer
Aan de buitenkant zie je het niet, maar de Czinger 21C is het functionele voorbeeld van de vooruitgang in de auto-industrie. Dat klinkt leuk, maar veel interessanter zijn de prestaties of liever gezegd de specs, want wat kan zo’n geprinte supercar nu eigenlijk? De motor is in ieder geval in eigen huis ontwikkeld en is een 2,9-liter twin-turbo V8 die 937 pk. Het wordt de krachtigste productiemotor ter wereld, verbonden met een sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen.
1174 pk onder de kap
Op de vooras zijn twee elektromotoren gemonteerd die gevoed worden door een 2kWh lithium-titanaat (sneller laden en ontladen dan normaal lithium-ion) batterijpakket, ondergebracht in de dorpels en bijgevuld door de achterste motorgenerator. Die zorgen voor 237 pk extra op de voorwielaandrijving waardoor het totaal aan pk’s uitkomt op 1.174 pk. Dat is lekker veel. Alles bij elkaar heeft de supercar een leeggewicht van 1.165 kg.
Topsnelheid 380 km/u
Dat is leuk, zoveel power, maar wat kan het beestje nou eigenlijk? Dat zal je verbazen! Van 0 – 100 km/u gaat lekker vlot, in 1.9 seconden. Maar de absolute topsnelheid bedraagt maar liefst 380 km/u. In dat geval is er wel sprake van zo’n 760 kilo downforce bij het bereiken van een snelheid van 250 km/u. Kleine kans dat je zo’n snelheid op de A16 ooit zal bereiken zonder brokken te maken.
Mocht je nu al zeggen ‘die wil ik!’, wacht dan nog heel even, in 2022 komt er namelijk een verbeterde versie uit. Dan beschik je over 1233 pk en schiet de topsnelheid omhoog naar een verontrustende 431 km/u. Goed, de supercar weegt dan wel 1.250 kilo, maar dat verschil is dus minimaal.
Winst is geen motivatie
Mocht je nu denken dat Czinger de supercar heeft gebouwd om even snel te kunnen cashen, dan heb je het mis. Goed, met 1.7 miljoen dollar per exemplaar is het zeker geen middenklasse wagen, maar daar gaat het even niet om. Volgens de CEO Czinger is de achterliggende gedachte er een van efficiëntie. Dat gezegd hebbende is de missie van het bedrijf de manier waarop auto’s worden ontworpen en gebouwd te veranderen. Dit hopen ze te bereiken door te tonen hoe de 3D-printtechnologie ingezet kan worden in de auto-industrie. In die zin is de Czinger 21C is slechts een proof of concept.