Cars & Bikes

Zoveel verdient Ferrari gemiddeld per verkochte wagen

ferrari

Het is de droom van bijna elke man om ooit een supercar te bezitten. Voor de meesten zal dat helaas een droom blijven gezien het prijskaartje. De goedkoopste supercar is de Honda NSX met een vanaf prijs van 117.983 euro. Dat lijkt inderdaad op een budgetmodel als je het gaat vergelijken met de prijs voor een gemiddelde Ferrari. Maar hoe veel verdienen de Italianen nou precies aan de verkochte racemonsters?

 Ferrari heeft een interessant verdienmodel

Als het om het maximaliseren van de winst gaat zijn de Italianen heer en meester. Het adagium van de nazaten van Enzo blijkt nog altijd ‘less is more’ te zijn. Kortom, verlaag de productie en verhoog de prijs, de wagen wordt immers toch wel verkocht.
Dat heeft meer te maken met de naam, dan met de prestaties. Het gevolg is dat er een kunstmatige schaarste ontstaat en zoals de economische wetten het voorschrijven, leidt een beperkt aanbod tot een hogere prijs. De kas van Ferrari wordt daardoor goed gespekt, ze verdienen namelijk zo’n 86.369 euro per afgeleverde wagen. Daarmee doen ze het een stuk beter dan Porsche.
View post on X

 Vraag en aanbod

Dat de autohandel een lucratieve business is weten we inmiddels, maar onderzoeksbureau Car Industry Analysis wilde weten wat er nu precies per auto werd verdient. De winst per auto blijkt nogal per merk te verschillen. Zo moet Nissan maar liefst 926 wagens verkopen om een vergelijkbaar bedrag te verdienen.
Wat dat betreft doet Renault het iets beter. De Fransen hoeven ‘slechts’ 122 wagens te verkopen en BMW, Toyota en Volvo doen het net iets beter en kunnen hogere marges hanteren. Toch geldt ook voor die merken dat ze het moeten hebben van de verkoopcijfers. In economische bewoordingen spreken we dan over ‘diminishing returns’ of ‘afnemende winsten’. Niet het aanbod, maar de hoeveelheid geproduceerde wagens bepalen de hoogte van de winst.

Omzet: 3.7 miljard euro

Om het geheel een beetje in perspectief te plaatsen: in 2019 verkochten de Italianen voor het eerst in de geschiedenis meer dan 10.000 exemplaren. Die verkoopcijfers stuwden de omzet lekker omhoog naar 3.7 miljard euro. Natuurlijk verschilt de winst per model en zal de Monza een behoorlijk aandeel hebben in die cijfers. Overigens is de omzet van Ferrari niet volledig toe te schrijven aan de verkoop van de Ferrari modellen. Zo was de merchandise goed voor zo’n 594 miljoen euro. De verwachting is overigens dat de lancering van de Purosangue, de SUV van de Italianen de verkoop nog verder omhoog zal duwen.
Bron: Topgear