Mocht je ooit de intentie hebben om te ervaren hoe het is om te racen op een echt racecircuit, dan is dat mogelijk. Op de Nürburgring kun je gewoon je gang gaan en je helemaal uitleven. Wat het nu extra speciaal maakt is het feit dat de Nürburgring voor het eerst in 7 (!) jaar weer op de officiële Formule 1-kalender staat. Dat maakt het al helemaal tof er ook ooit zelf een ronde op te hebben gereden. Dat kost uiteraard een paar centen én het is te hopen dat je geen ongelukken maakt. Maar maak je geen zorgen, ook voor ongevallen op de Nürburgring is er een speciale verzekering.
Rondje Nürburgring is te betalen
Een paar dagen per jaar is het circuit (dat ook wel bekend staat als meest uitdagende binnen de Formule 1) open voor amateurcoureurs. Lees: mensen die in hun eigen auto een keer willen ervaren hoe een ronde voelt. In principe hoeft dit je niet te veel te kosten, voor €27 euro rij jij van start tot finish. Prima te doen toch? Juist, mits je je auto en de baan heen houdt. Heb je iets te veel last van zelfoverschatting en crash je? Dan gaat dat je duur komen te staan.
Een crash gaat je nog meer kosten
Met het boeken van een rit op het beroemde circuit en een beetje voorzichtig rijden ben je er overigens nog niet. Ga je namelijk racen op de Nürburgring, dan zul je ook een verzekering moeten afsluiten. In dat geval ben je verzekerd voor de schade aan de wagen in het geval van een crash. Je betaalt hooguit het eigen risico. Dat laatste is vastgesteld op 8000 euro.
Schade aan de vangrail mag je zelf betalen
Mocht je denken dat je bij een ongeval er goed vanaf komt door 8000 euro af te tikken, dan is het te hopen dat je niet de vangrail raakt. Schade aan de vangrail is namelijk niet inbegrepen bij de verzekering. Dat is dus een kostenpost die er bovenop komt. Reken dus op een flinke financiële aderlating als je overweegt om te gaan racen. Daar staat tegenover dat je natuurlijk wel de dag van je leven hebt.
Het kan goedkoper
Mocht je na het lezen van het bovenstaande je afvragen of het echt niet goed koper kan, dan hebben we goed nieuws. Ja dat kan! Je kan gewoon met je eigen auto gaan racen. Het nadeel is echter dat het niet echt gratis is. Je hebt namelijk te maken met tal van extra kosten. Denk bijvoorbeeld aan het volgen van een cursus voor je race-licentie. De opleiding zelf kost zo’n 495 euro, maar dan ben je er nog niet. De feitelijke licentie zal moeten worden aangevraagd en dat kost ook geld: 259 euro. Wil je een internationale licentie krijgen, dan kost je dat zo’n 40 euro extra, als je ten minste je gewone licentie al hebt. Heb je dat op zal, dan kan het avontuur beginnen. Dat wil zeggen…in theorie.
Extra kosten
De aanvullende kosten zijn namelijk ook niet misselijk. Denk bijvoorbeeld aan een medische checkup (100 euro), Je hebt dan nog een andere vergunning nog om daadwerkelijk te kunnen racen (82 euro). Om je nog wat extra motivatie te geven om je spaarrekening toch echt te plunderen: je hebt nog meer nodig. Denk aan een helm, communicatieapparatuur zoals een headphone en bescherming voor je nek in het geval van een ongeluk. Dat gaat zo’n 1395 euro extra kosten. Dat heb je toch echt nodig, bovendien zijn de medische kosten na een crash is veel gevallen een stuk meer dan de kosten voor goed materiaal. Brandwerend ondergoed heb je ook nodig (375 euro), en op basis van de ervaring is het slim om een extra set te hebben.
Dure hobby
Met andere worden, racen is een dure hobby, erg duur zelfs. Aan de andere kant is het racen op de Nürburgring een overgetelijke ervaring. Al met al ben je een behoorlijk bedrag kwijt. Bovenstaande bedragen zijn uiteraard indicatief, want je moet niet vergeten dat je ook andere, bijkomende kosten hebt. Denk bijvoorbeeld aan de reiskosten en overnachtingskosten. Is het dat allemaal waard? Voor de echte liefhebber wel. Zo’n bijzondere ervaring blijft je namelijk je hele leven bij.