Cars & Bikes

Deze zeldzame Opel Lotus Omega was sneller dan Porsche en Ferrari en staat nu te koop

opel omega


Er was een tijd dat een Opel sneller was dan een Porsche of een Ferrari. Zonder er nog verder aan te knutselen was dit gewoon een supersnelle auto die sportauto’s van de baan reed. De auto is echter niet in zijn geheel geproduceerd door het Duitse merk. Een samenwerking met het Britse sportwagenmerk Lotus leverde deze Opel Lotus Omega op.

De Opel Lotus Omega

We gaan terug naar het jaar 1992, waarin deze auto is gemaakt. In die tijd was de Opel Lotus Omega een van de snelste sedans ter wereld. Het Duitse merk leverde iets minder dan duizend exemplaren van de Opel Omega 3000 aan het Britse sportmerk. Lotus deed nog wat leuks met de motor: de inhoud werd vergroot tot 3,6 liter en hij kreeg twee turbo’s. Dankzij deze verbeteringen steeg het vermogen tot 377 pk. Dit leidde tot een acceleratie waarin de Opel nog binnen 5 seconden de 100 km/u kon halen en hij een topsnelheid had van 280 km/u. Dat zijn nog eens cijfers voor een sedan uit 1992.

Sneller dan Porsche en Ferrari

Die genoemde topsnelheid lag hoger dan die van de vooraanstaande sportauto’s van die tijd. Onder meer de Porsche 911 Carrera 2 en de Porsche 911 Turbo haalden dit niet. Dit is te danken aan Lotus, het sportwagenmerk dat de motor zo’n boost heeft gegeven. Het lijkt wel een beetje een raar beeld, om een Opel sedan zo hard over de weg te zien scheuren en Ferrari’s in te halen. Toch was dit met deze auto een realistisch scenario.

Uniek, maar met kwalen

Omdat er nog geen duizend exemplaren van deze supersnelle Opel zijn gemaakt is hij nogal uniek. Des te mooier is het dat hij nu in het Duitse Neurenberg te koop staat. De hele geschiedenis van de auto is bekend, omdat de autodealer hem zorgvuldig heeft onderhouden. Belangrijk is wel om te weten dat de auto niet alleen maar genieten is. Er zijn wat kleine kwaaltjes die hem toch niet zo’n soepel lopende sportauto maken als deze Audi RS6+. Zo hebben de koppeling en de transmissie wel moeite met zulke grote krachten. Ook moet je eerst rustig de motor warm rijden en af laten koelen, om de turbo’s te sparen. Maar alleen al voor het beeld van hard scheuren in een oude Opel Omega zou je de koop overwegen.