Dat Yamaha een van de grootste spelers binnen het motorsegment is, dat is niks nieuws. Ondertussen bouwt het Japanse merk alweer 65 jaar motorfietsen en hebben zij een mooi palet aan modellen. De eerste Yamaha die wij onder onze kont kregen? Als we dan toch kunnen kiezen: hun naked bike on steroids, de Yamaha MT-10 SP.
De Yamaha MT-10 SP
Eerste indrukken zeggen vaak het meest. Wat was die bij deze hyper naked bij de eerste ervaring van het gas open trekken? Holy shit! Zodra je de MT-10 SP onder je kont hebt weet je dat je op een bommetje zit.
Qua looks is de Yamaha MT-10 SP lekker uitgesproken. De Japanse hyper naked lijkt deels transformer te zijn. Met brede schouders en scherpe lijnen zijn de Japanse roots goed zichtbaar, zeker in de kleur combo Silver Blue Carbon – de zeer exclusieve MT-10 SP kleur. Dit alles is gebouwd om het blok van de R1 en dan kan er uit deze formule niks anders komen dan… FUN!
Het blok
Zoals al eerder gezegd komt het rechtstreeks uit de nieuwe R1. Wel is het blok iets gedowntuned aan de PK zijde. Niet getreurd, er is nog meer dan genoeg! Met 160 pk en koppel bij de vleet – zo’n 111 Nm – moet je het stuur heel goed vasthouden wanneer je het volledige vermogen op het asfalt loslaat. De bike verandert vanaf het mid-range toerental tot bovenin dan ook echt in een hooligan. Toch ontbreekt de finesse niet en is de vier cilinder fijn te doseren onderin. Gooi hier een heerlijke koppeling bij in de mix en ook op lage snelheden en wendbare acties voelt dit als een geslepen stukje techniek.
Rijgedrag en comfort
De MT-10 SP scoort hoog op meerdere vlakken. Met de verschillende rij-modi kan je de systemen aanpassen naar jouw bui of rijdstijl. Alhoewel het een mak lammetje nooit zal zijn is het aan jou de keus in hoeverre je bemoeienis wilt van alle elektronische hulpmiddelen.
Misschien wel de beste toevoeging van de MT-10 SP ten opzichte van de MT-10.. de Öhlins elektronisch aanpasbare (achter)vering. De Öhlins maken een erg groot verschil als het aankomt op het geveerde comfort en passen zich zelf automatisch aan op de situatie. Denk hierbij aan remmen, accelereren en bochtenwerk.
Stap je direct erna op een naked bike zonder deze luxe en je zal zien dat deze gelijk wat meer ouderwets aanvoelt. De zithouding is iets meer rechtop dan de gemiddelde naked bike met de knieën niet te hoog opgetrokken. Ikzelf – met 1.90 m – zit dan ook lekker comfortabel op de MT-10 SP, waar andere nakeds soms wat klein aan kunnen voelen.
*outfit via Bikeroutfit.nl
Veel goodies
Als de top of the line naked van Yamaha beschikt de MT-10 SP dan ook over veel goodies. Een aantal al aangestipt als de Öhlins racevering, de Yamaha Chip controlled Trottle (verschillende rij-modi) en de exclusieve kleurencombo. Toch is er nog genoeg te benoemen. So, what else? Een prachtig kleurenscherm van prima formaat aka het TThin Film Transistor LCD scherm dat je goed van alle informatie voorziet. Instelbare traction control, Quickshifter en slipper clutch. You get the point, er ontbreekt weinig.
Conclusie
Na een weekje op deze machine te hebben mogen rijden was het jammer deze weer in te moeten leveren. De MT-10 SP is een genot om op te rijden en is daarbij ook nog eens een eye-catcher.
Als je af en toe de hooligan in je los wilt laten kan dat prima op deze bike, wel zit je in no-time op verboden snelheden. De goodies die je allemaal bij de SP variant krijgt zijn in onze ogen een heerlijke toevoeging. Al dit leuks komt wel met een prijs, 16.999 euro om precies te zijn, 2.500 euro meer dan de standaard MT-10. Daarvoor heb je dan wel een zeer complete hyper naked.
Zit je toch liever wat meer uit de wind en is opbergruimte een must voor je? Check dan ook even de Tourer Edition, wellicht dat die dan perfect voor jou is.