Cars & Bikes

Wij gingen op pad met de nieuwe BMW X5 xDrive30d


De succesvolle BMW X5 rolt sinds 1999 over de wegen en is niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Toch is het bijna niet voor te stellen dat het toen BMW’s eerste SUV was die ondertussen is uitgegroeid tot een van de succesvolle markten, waarbij de eerste drie generaties meer dan twee miljoen keer verkocht zijn. Nu zijn we beland in de vierde generatie met weer een gedurfde stap qua design – die in alle modellen wordt doorgevoerd, zoals de nieuwe BMW 7 serie.

Verschil

Vergeleken met het vorige model is de BMW X5 een stuk dikker geworden; letterlijk en figuurlijk. De nieuwe BMW X5 is zo’n 66 mm breder, 36 mm langer en een goeie 90 mm hoger dan zijn voorganger. Dat neemt niet weg dat het design een stuk sportiever gemaakt is, waarbij de grootste designverandering toch wel de grill is. Vanuit de BMW-puristen hoor je hier gemengde verhalen over.. toch denken wij dat het net als met de grote verandering van het design van de 5 serie in 2010 – van de E60-generatie naar de F10 – een kwestie van wennen is.

Motoren

De nieuwe BMW X5 is op dit moment in drie motorvarianten verkrijgbaar: de 40i 340 pk benzine, de 30d 265 pk diesel en de 400 pk sterke M50d diesel. Daarbij is de X5 ook alleen met xDrive vierwielaandrijving te krijgen. Het model dat wij reden was de BMW X5 xDrive30d, de 265 pk sterke diesel variant!

Eerste indruk

Bij het ophalen van de auto vielen onze ogen gelijk op het uitgesproken design, de BMW X5 xDrive30d die wij meekregen was dan ook heerlijk uitgevoerd – op weinig was er bespaard. De 22″ klappers van velgen droegen hier zeker aan bij! Dit is een formaat dat voorheen niet bij BMW gekozen kon worden. De lakkleur “Phytonicblau” steekt goed af tegen de chroom accenten en geeft de BMW X5 xDrive30d in combinatie met het lichte interieur een fris voorkomen.
Bij de eerste rollende meters merk je dat het formaat niet alleen optisch bedrog is, hij is groot en wanneer je net uit een VW Golf gestapt bent moet je echt even wennen aan de ruimte die de auto inneemt. Toch is dit iets wat snel went. Wees gerust, mocht jij hier echt geen gevoel voor hebben zitten er genoeg veiligheidssystemen en sensoren op die jou waarschuwen en ondersteunen.

Interieur

Het interieur is helemaal van deze tijd, waarbij het nieuwe digitale dashboard als eerst opvalt. Met toerentellers en snelheidsmeters die zo uit een fighterjet kunnen komen, maar ook je navigatie kan weergeven. Ook het display voor het infotainment systeem is groter geworden, heeft een topkwaliteit en reageert mega vlot.
Wat bij veel mensen in het oog springt is de optie Clarity Glass voor interieurdelen, oftewel de glazen versnellingspook en infotainment-knop. Een leuke wannahave! Los van de looks is vooral de zee aan ruimte die beschikbaar is overweldigend; twee personen van 1.90 lang kunnen met gemak achter elkaar zitten, waarbij er achter alsnog voldoende ruimte is. (Hoe ruim moet de nieuwe X7 wel niet zijn?!) De stoelen zitten comfortabel en beschikken over alle luxe en comfort. De kofferbak heeft een redelijke formaat, met een capaciteit van 650 liter tot 1860 liter met de achterbank naar beneden.
Met LED-verlichting door de hele auto kun je een extra sfeertje geven, een leuke extra feature bij dit model: de LED-verlichting schijnt door in het panoramadak dat meer dan 15.000 patroontjes erin verwerkt heeft als je de optie “Sky Lounge” besteld, iets wat in het donker erg in het oog springt!
Op de achterzijde van de stoelen zit het nieuwe Travel and Comfort systeem van BMW. Een handig systeem waar je verschillende accessoires op kan aansluiten. Denk hierbij aan een hanger voor je jasje, maar ook het vastzetten van een tablet of andere apparaten. Er zit hier tevens een USB-C aansluiting in verwerkt.

Een groot techfest

Eigenlijk zit er te veel tech in de nieuwe BMW X5 om op te noemen, toch zullen we hier nog een kleine opsomming doen van zaken die we nog niet benoemd hebben. Zo is BMW aardig aan de slag gegaan met actieve aerodynamica, denk hierbij aan actieve roosters in de grill die dicht zitten om luchtweerstand te verminderen. Heeft het motorblok meer koeling nodig? Dan gaan ze open.
De laserlights zullen de meeste ondertussen niet onbekend meer zijn; in plaats van 300 meter schijn je met deze units zo’n 500 meter ver. Samen met alle veiligheidssystemen die de omgeving rondom in de gaten houden voor mogelijk gevaarlijke situaties, voetgangers en fietsers heeft deze ook de nightvision. Warmte camera’s die in het donker fietsers, voetgangers, dieren en andere auto’s zeer goed zichtbaar maken.

Rijgedrag

De BMW X5 lijkt volwassen geworden te zijn, waarbij hij zijn rauwe randje een beetje kwijtgeraakt is – een rand die het vorige model zeker had. De adaptieve luchtvering draagt veel bij aan deze vooruitgang. In comfort stand lijkt het alsof de nieuwe BMW X5 richting de 7 serie gaat, je zweeft heerlijk over de weg. De auto wordt wel iets strakker wanneer je Sport kiest, maar blijft alsnog aan de comfortabele kant. Ja, de nieuwe BMW X5 is een fijne, comfortabele daily driver. Een waar je met gemak veel kilometers in maakt.
Het dieselblok zorgt niet voor een wow-factor als het aankomt op prestaties, toch is het geluid prima (deels over de speakers…) en is hij prima potent. In 6,5 seconden zit je op de 100 km/u… laten we eerlijk zijn – veel meer heb je eigenlijk niet nodig op de Nederlandse wegen. Daarbij niet geheel onbelangrijk: het verbruik, dat bij ons op zo’n 1 op 12 uitkwam. Een dikke prima voor een auto van dit formaat.

Conclusie

Ga jij voor de X5? Dan ben jij de komende periode weer helemaal het mannetje. Met z’n nieuwe design en features zal je voorlopig vooraan rijden, niet alleen qua looks, maar ook qua tech. Knal hier wel even de 22″ velgen onder en het M-sportpakket, dat oogt gewoon zoveel beter.
Hij is lekker ruim en comfortabel.. erg comfortabel! In principe is de 30d diesel met 265 pk meer dan genoeg. Heb jij toch meer nodig? Dan kun je nog gaan voor de X5 M50d of nog even wachten op de X5 M.
Maar wat kost die nieuwe BMW X5? De vanaf prijs van de BMW X5 xDrive30d is 95.000,- euro, het model dat wij reden was uitgerust met behoorlijk wat opties, wat het prijskaartje wel wat opgeschroefde: 131.434,48 euro om precies te zijn.