Okay, die vergelijking met Max Verstappen is in termen van de racerij snel gemaakt. Maar ook voor de hand liggend. Beide coureurs presteerden het om de absolute wereldtop te behalen, in twee vergelijkbare, maar toch ook andere race-disciplines. IndyCar is voor de Amerikanen namelijk wat Formule 1 voor heel veel Europeanen (en een groot deel van de wereld is): zo ongeveer de hoogst haalbare raceklasse. En dat Rinus van Kalmthout tot de top behoort van de Amerikaanse variant is wel duidelijk, maar wie is hij precies?
Wie is Rinus van Kalmthout: een van bekendste Nederlandse ‘importproducten’ voor racerij-lievende Yankees
Ze zijn allebei relatief jong ingestapt, ambitieus en bloedsnel. Maar waar Max zijn heil zocht in de Formule 1, verkoos Van Kalmthout – bij de Amerikanen beter bekend als Rinus VeeKay – de Amerikaanse IndyCar-series als de plek om ‘af te studeren’. De inmiddels 21-jarige, uit Hoofddorp afkomstige Van Kalmthout koos daar bewust voor, wetend dat de weg richting de officiële koningsklasse van de sport moeizamer, duurder en vooral onzekerder zou zijn.
Na een jarenlange opleidingsschool in de vorm van karten, VeeKay werd Nederlands kampioen in twee klassen, kwam in 2016 zijn debuut in de single-seaters. Daar liet hij direct van zich horen. Namens het Nederlandse MP Motorsport wist hij één snelle ronde, één pole position en vier podiumplekken te scoren in de V de V Challenge Monoplace in dat jaar. De focus verplaatste zich toen al richting de Verenigde Staten. Zo werd hij in 2017 tweede in twee kampioenschappen: de U.S. F2000 National Championship en de BOSS GP Series – Open Class.
Van Kalmthout rijdt zich in de kijkers bij Ed Carpenter Racing
In 2018 pakte Rinus zijn eerste titel in de single-seaters door de Amerikaanse Pro Mazda Championship op zijn naam te schrijven. Hij won de klasse, die ook wel de opstap naar de IndyCar-competitie wordt genoemd, overtuigend met zeven overwinningen, zes pole positions en tien podiumplekken uit zestien races.
IndyCar kwam daarna snel in zicht, weliswaar in de vorm van Indy Lights – vergelijkbaar met de Formule 2. In zijn debuutjaar, 2019, eindigde Van Kalmthout direct als tweede in het kampioenschap. Dat leverde hem de titel ‘rookie of the year’. In november van datzelfde jaar maakte Ed Carpenter Racing bekend dat Rinus van Kalmthout getekend was voor 2020.
Daar rijdt de Nederlander nog steeds. Rinus wist tot op heden één race te winnen en tweemaal als tweede te eindigen. Ook scoorde hij een pole position namens het team. Eén van zijn beste prestaties is de kwalificatie voor de bekende Indy500 – een jaarlijkse, inmiddels historische race op het ovale circuit van Indianapolis. In 2021 stelde hij de derde plek veilig – op de eerste startrij. Tijdens deze race kwam hij mede door een verknalde pitstop uiteindelijk als achtste over de streep.
Wie is Rinus van Kalmthout: In de voetsporen van Arie Luyijendijk – enige Nederlandse Indy500-winnaar
In 2022 herhaalde hij dit kwalificatie-kunstje. Op het moment van schrijven is het onduidelijk wat VeeKay daar presteert dit jaar, maar de bloedsnelle Nederlander mag gerust gerekend worden tot mogelijke (toekomstige) winnaars van deze illustere race.
De naam van de Indy500 verwijst trouwens naar de 500 mijl die de coureurs afleggen met bizar hoge gemiddelde snelheden. De hoogst gemeten snelheid hier over vier rondes staat op de naam van Scott Dixon. Hij deed die tijdens een kwalificatie-run en ging toen dus 375 kilometer per uur. Over een gehele raceafstand van deze race, die traditiegetrouw in mei plaatsvindt, werd in 2021 de hoogste gemiddelde snelheid tot dusver geklokt. Die bedroeg dus 306.89 kilometer per uur. En dat is inclusief de vele pitstops tussendoor.