Als de temperatuur hoger is op de plek waar je bent, dan ben je ook bereid meer geld uit te geven. Dat is de conclusie van een onderzoek, dat heeft gekeken naar wat de invloed van temperatuur is op het uitgavepatroon. Als je dus moeite hebt met geld uitgeven, moet je dus misschien maar even de thermostaat wat hoger zetten en andersom kan wat afkoeling je er misschien wel van weerhouden nog meer games te kopen.
Onderzoek naar geld uitgeven
In een studie hebben onderzoekers zich gericht op het verband tussen de temperatuur en hoeveel mensen geld uitgeven. Hierbij is een veiling nagebootst, waarbij een vijfdaagse vakantie op een cruise-schip door het Caribisch gebied geveild werd. De waarde van de veiling was vastgesteld op 1000 dollar, maar mensen moesten zelf bieden.
De deelnemers werden in verschillende kamers gezet. De eerste groep zat in een kamer met een ‘normale’ temperatuur, tussen de 19 en 25 graden. De tweede groep zat in een stuk warmere ruimte, waar de temperatuur kon oplopen tot 28 graden Celsius. Dat moest er dus voor zorgen dat mensen meer geld uitgeven…
Het resultaat
Tijdens de veiling kwam naar voren dat de mensen in de koelere kamer gemiddeld 1067,14 dollar bereid waren te betalen voor de vakantie. Dat zit dus al boven de vastgestelde waarde van de reis. De ‘warme groep’ wilde echter veel meer geld uitgeven dan de koelere groep. Die mensen boden gemiddeld 1214,33 dollar op de reis. Het werd mensen dus niet alleen warm onder de oksels, maar ook heet in het hoofd. Als je op een plek bent waar het warm is, kun je beter even kijken naar de apps om geld te besparen.
Volgens de onderzoekers is de verklaring voor dit patroon dan ook dat lichamen die in een minder comfortabele positie zitten, meer agressie hebben. Als het warm is voelt je lichaam zich minder comfortabel, wat de agressiviteit verhoogt, ook onder kopers op een veiling. Dat levert dus hogere biedingen en bedragen op en zorgt ervoor dat mensen meer geld uitgeven. Volgens de onderzoeker willen mensen dan namelijk eerder anderen overtreffen.
Ander bewijs
Niet alleen uit dit specifieke onderzoek dat mensen fanatieker worden van warmte. Bij een andere test is gebleken dat mensen dingen beter willen doen als het warm is. In Amerika kun je veel geld besparen met coupons inleveren bij winkels. Deelnemers aan een onderzoek kregen een lijst met producten en moesten hiervoor de beste aanbieding uit een stapel met coupons vinden. Ook hieruit bleek dat mensen niet alleen maar meer geld uitgeven, maar ook minder geld willen uitgeven. Als er maar een wedstrijd van gemaakt wordt.
Of veilingmeester nu de verwarming altijd roodgloeiend hebben staan bij hun veilingen, is maar de vraag. Er kunnen namelijk ook nog andere factoren invloed hebben op fysieke ongemakken, zoals drukte, zitplekken of lawaai. Mensen zijn zo beïnvloedbaar als maar kan.