Het belangrijkste aan je auto is natuurlijk dat hij je van A naar B brengt, maar er is meer waar je op moet letten. De lampjes op je dashboard bijvoorbeeld. Die zitten er namelijk niet voor de sier, maar geven juist aan wat er naar behoren werkt en juist ook waar je aandacht aan moet besteden. Nu is uiteraard niet elk dashboard hetzelfde, maar in grote lijnen is het wel goed herkenbaar. Om alles even te verduidelijken zetten we de belangrijkste zaken op een rij.
De betekenis van de lampjes op je dashboard
Allereerst is er de kleur van de lampjes. Daar kunnen we vrij kort over zijn. Ze vertellen je namelijk wat er globaal gezien aan de hand is:
- Groen: alles werkt prima
- Blauw: het grote licht staat aan
- Wit: aanbeveling/aanwijzing
- Geel/oranje: tijd om de boel na te kijken
- Rood: tijd voor actie!
De vijf belangrijkste dashboardlampjes
Waarschijnlijk zou het te ver gaan om echt elk lampje te bespreken, maar de belangrijke indicatoren willen we niet achter houden. Kleuren de onderste vijf lampjes rood, dan is het echt tijd om actie te ondernemen. Te lang wachten leidt anders ongetwijfeld tot problemen die je echt niet wil hebben.
1. Remsysteem
De remmen van je voertuig zijn minstens zo belangrijk als het gaspedaal. Functioneren de remmen niet naar behoren, dan is het vragen om problemen. Is de parkeerrem gedeactiveerd en blijft het lampje branden? Grote kans dat er dan iets mis is met de remvloeistof. Een andere mogelijkheid is een probleem met het remsysteem. Het lampje kan je herkennen aan een rood rondje met een uitroepteken erin tussen haakjes.
2. Motorolie
Waarschijnlijk is dit op het gebied van de veiligheid van je auto een van de belangrijkste indicatoren. Stop in ieder geval met rijden als dit lampje gaat branden tijdens de rit. Met een beetje mazzel is het gewoon een kwestie van het oliepeil checken en bijvullen. Is er niks mis met het oliepeil, laat het dan bij de garage nakijken. Het dashboardlampje lijkt op het magische lampje van Aladdin waar de blauwe geest uit komt.
3. Accu
Dit lampje brandt als je de auto start. Is dit niet het geval, dan duidt dit vaak op een storing aan de dynamo, stroomkabels of aandrijfsnaar. In dat geval kun je beter geen risico nemen en de monteur bellen of de assistentie van de wegenwacht inroepen. Het lampje lijkt op een batterij en heeft meestal een ‘-‘ en een ‘+’ in het batterijtje staan of als onderstaande lampje.
4. Koelvloeistoflampje
Dit is natuurlijk ook een dingetje: de koelvloeistof. Het goedje zorgt ervoor dat de temperatuur van de motor niet te hoog oploopt. Gaat dit lampje branden, dan duidt dit op oververhitting van de motor. Dat kan voor serieuze schade zorgen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen en dus is het verstandig om regelmatig het niveau van de koelvloeistof te checken. Dit is te herkennen aan de thermometer in golvend water.
5. Gordel
Misschien denk je er zelf heel anders over, maar gordels dragen, betekent nog altijd levens besparen. Die dingen zitten er niet voor niets, draag ze dus ook. Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je passagiers. Gaat dit lampje branden, dan hoor je vaak ook een luide toon. Dit kennen we allemaal, maar is toch echt een noodzakelijk reminder om toch even de gordel dicht te klikken. D