De eerste vrouwelijke engineer in de Formule 1 is een feit

Het Formule 1-team Haas heeft een stukje Formule 1-geschiedenis geschreven door de eerste vrouwelijke engineer ooit in dienst te nemen. De Duitse Laura Muller zal samenwerken met nieuwkomer Esteban Ocon als één van de twee race-engineers bij het in de Verenigde Staten gevestigde team.
Haas stelt Laura Muller aan als eerste vrouwelijke engineer ooit in de sport
Haas heeft hun team gereorganiseerd met een reeks veranderingen, waaronder de aanstelling van Laura Muller als de eerste vrouwelijke race-engineer in de Formule 1. Muller zal samenwerken met de Franse coureur Esteban Ocon, die ook een nieuwkomer is in het team. De rol van race-engineer is cruciaal, aangezien deze persoon het meest nauw samenwerkt met de coureurs aan de prestaties, afstelling en werking van hun auto. Het is hun stem die te horen is tijdens de gesprekken met coureurs op televisie-uitzendingen.
Haas has promoted Laura Muller from her role as performance engineer to become Esteban Ocon’s race engineer for the 2025 #F1 season.
Here’s why the team thinks she’s a perfect fit
https://t.co/eVROnkTtGj
— Motorsport.com (@Motorsport) January 21, 2025
Teambaas Ayao Komatsu zei dat de diversiteit in de Formule 1 toeneemt, maar voegde daaraan toe: “Het is niet zo dat ik Laura heb gekozen omdat ze een vrouw is. Het maakt ons gewoon niet uit, nationaliteit, gender, het doet er niet toe. Wat telt, is je werk, hoe je in het team past en hoe je de prestaties kunt maximaliseren, en ik geloof dat Laura de beste keuze is.”
Ook de nieuwe strategische leider van Haas zal een vrouw zijn, namelijk Carine Cridelich. Cridelich zat voorheen bij Red Bull’s Racing Bulls-team, en zal op 1 maart bij Haas beginnen. Cridelich, afkomstig uit Frankrijk, volgt andere vrouwelijke strategieleiders op, zoals Hannah Schmitz, de hoofdstrategisch ingenieur bij Red Bull. Ruth Buscombe en Bernie Collins werkte eerder bij Sauber en Aston Martin, maar zijn inmiddels overgestapt naar een carrière in de media.
Haas eindigde vorig jaar als zevende, voor Racing Bulls, Williams en Sauber, en Komatsu zei dat hij zich richtte op meer consistentie voordat ze omhoog kunnen gaan kijken.