Als je het zo uitspreekt klinkt het als een pure depressie voor de huidige trucker, een volledig autonome oplegger die dus geen chauffeur vereist. We hebben het over Vera, een nieuwe innovatie van Volvo Trucks die laag genoeg is om onder iedere aanhangwagen te glijden met Volvo’s standaard aanhangwagen-aansluiting. Hierdoor zijn nieuwe trailers niet nodig!
Bovendien is ‘ie ook nog “groen” met Volvo’s aandrijflijn die al in de elektrische trucks het verschil maakt, en bespaart het ook nog enorm veel kosten omdat ‘ie zijn weg weet te vinden op de al bestaande infrastructuur.
Volvo Vera
Omdat we vooralsnog gewoon leven in een tijdperk waar Truckers heel wat liefde krijgen, zie alleen al het programma Trucker zoekt Vlam, kan de beroepschauffeur nog rustig blijven ademen. De Vera is namelijk bedoeld voor korte, herhaalde ritjes, waardoor die zich goed leent voor transport op een (lucht)haven.
De elektrische vrachtwagens worden bestuurd door een centraal controlecentrum dat draadloos met de vrachtwagens communiceert. Het controlecentrum coördineert de routes voor maximale efficiëntie op basis van het laadniveau van de truck, het type lading, de servicevereisten en de locatie. Op de weg staan de vrachtwagens met elkaar in contact waardoor botsingen of crashes worden uitgesloten.
https://www.youtube.com/watch?v=2Gc1zz5bl8I
Toch geeft het ook een signaal. Er wordt al gesproken over de perfecte oplossing voor een tekort aan geschoolde of bekwame chauffeurs, waarmee Vera zal voldoen aan de behoefte die de huidige industrie groener, goedkoper en efficiënter maakt.