Als het gaat om ‘hot hatches’, dan is Volkswagen al jarenlang een dominante partij. Al sinds de Golf I heeft de ‘GTI’ menig rijders-hart weten te bekoren. Het is tenslotte een bolide met pit én een gelikt uiterlijk. Een Golf roept soms wat negatieve associaties op, maar al met al is het toch écht een hele lekkere, Duitse rijdersbak. Volkswagen weet dat en het merk is voorlopig dan ook nog niet klaar met de GTI-uitvoering. Om er nog een schepje bovenop te doen introduceren ze nu de Volkswagen Golf GTI TCR Concept. De snelste GTI ooit.
Een begrip onder autoliefhebbers én merken
Dat de Golf GTI een fenomeen is, dat hoeven we jullie niet meer te vertellen. De heetgebakerde hatchback van het merk uit Wolfsburg is al sinds jaar en dag het voorbeeld in z’n klasse. Renault Megane RS, Ford Focus RS, Audi S3 – allemaal moeten ze hun meerdere erkennen in de rood-omrande Golf. Iets wat goed is hoef je dan ook maar mondjesmaat aan te passen wanneer er een nieuw model aankomt – dat snapt Volkswagen als geen ander.
https://www.youtube.com/watch?v=DXodQ4zHM58
Er zijn hele clubs opgericht die zich richten op de Golf GTI en dat is niet zonder reden: het is simpelweg een meesterzet gebleken. Volkswagen houdt het normaliter redelijk beschaafd met hun bijna-snelste variant van de Golf. Toch wordt ook binnen de muren van het Duitse merk wel eens geëxperimenteerd. Zo eens in de zoveel tijd komt er dan een concept naar buiten rollen om je vingers bij af te likken. Zoals nu ook het geval is.
De Volkswagen Golf GTI TCR Concept is perfectie, geperfectioneerd
Deze nieuwe GTI is gebaseerd op de raceversie van Volkswagen die al twee keer het TCR-kampioenschap won. Vooralsnog werd men geconfronteerd met een concept, maar het is de bedoeling dat deze bolide begin 2019 als exclusieve editie beschikbaar zal zijn voor (onder andere) de Nederlandse markt. Het huidige concept-model wordt aangedreven door een 2.0-liter turbomotor, welke goed is voor 290pk. Een aardig getal voor een auto van dit formaat.
De bolide wordt voortgedreven door voorwiel-aandrijving gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat. Over sprint-snelheden wordt nog niet gesproken door Volkswagen, maar neem maar van ons aan dat je goed weg kunt komen bij het stoplicht. Bovendien is de bolide vooralsnog begrensd op 250km/u, maar wordt het mogelijk om de elektronische begrenzer te verwijderen en daarmee 264km/u aan te tikken. Kortom, we hebben te maken met een zeer rappe Golf GTI. Prijzen worden tegen het eind van dit jaar gecommuniceerd. We kijken nu al uit naar een eerste kennismaking.