Een beetje autoliefhebber is natuurlijk niet vies een indrukwekkend aantal pk’s. Hoe meer hoe beter is vaak het adagio. In veel gevallen denk je dan al snel aan merken als Porsche, Bugatti en Ferrari, maar de jongens van Volkswagen zijn ook niet vies van het betere sleutelwerk. Het resultaat is een ultra snelle Volkswagen Golf GTI met een pittige 2,0-liter viercilinder motor die er met alle plezier doodleuk 300 pk uit weet te persen.
Volkswagen Golf GTI met 300 pk
Dat Volkswagen de Golf GTI flink onder handen heeft genomen is duidelijk. Bijna alle belangrijke technische onderdelen kregen een speciale behandeling. Zo werden de motor, de remmen, de ophanging en de besturing van de GTI verbeterd met maar een doel: een GTI produceren waar de gemiddelde bestuurder U tegen zegt. Is aardig gelukt zo lijkt het. Naast 300 hele nette pk’s levert de motor een koppel van maar liefst 400 Nm. Om het verhaal even duidelijk te illustreren: een ‘normale’ GTI moet het met een stuk minder doen. Die heeft ‘slechts’ 245 pk aan boord en ook het koppel is met 370 Nm een stuk minder.
Overigens heeft Volkswagen eerder een dergelijke stunt uitgehaald. In 2016 werd ook al een Volkswagen Golf GTI Clubsport gepresenteerd. Destijds was dat vanwege het 40-jarig jubileum van de GTI. De gewone versie had toen 265 pk aan boord en met de overboost functie kon je er nog meer uitpersen waardoor je 290 paardenkrachten voelde trappelen. Ook toen verblijde Volkswagen ons met een Clubsport S.
Meer pk’s dan ooit in een GTI
Anno 2020 heeft de nieuwe Clubsport meer in huis dan in 2016. Zo is er nu sprake van een beter functionerende Vehicle Dynamics Manager. Het grote voordeel is nu dat er sprake is van een betere integratie in het systeem van de besturing van het variabel sperdifferentieel. Ook de adaptieve schokbrekers zijn verbeterd. Deze zijn overigens niet standaard inbegrepen, maar zijn wel als extra optie verkrijgbaar. Volgens Volkswagen wordt het auto rijden zo een stuk leuker. De wagen zou in staat zijn om sneller te reageren en wordt de onderstuur geëlimineerd. De ophanging is in de Clubsport 15 millimeter lager in vergelijking met een gewone GTI.
Nürburgring
Nog een leuk dingetje aan de Clubsport: de wagen heeft een bijzondere rijmodus genaamd ‘Special’. Ga je met je nieuwe GTI dus naar de Nürburgring Nordschleife toe, dan wordt het helemaal interessant. Volgens de fabrikant ben je met die rijmodus in staat om de beroemde ‘Green Hell’ te verslaan. Leuk, maar heb je daar nog niet eerder gereden, ga het dan niet de eerste al uitproberen. Op de openbare weg rijden blijft immers al een belevenis op zich. In minder dan zes seconden schakel je de Clubsport naar een snelheid van 100 km/u. De topsnelheid blijft ongewijzigd en is dus 250 km/u. De exacte adviesprijs is momenteel nog niet bekend, maar reken maar uit dat het een stukje duurder zal zijn dan de gewone GTI. Die kost namelijk al 48.335 euro.