Het is misschien een tikkeltje extreem voor zo’n kleine wagen, maar de capaciteit van de Golf laat het schijnbaar toe. En bij de Duitse autofabrikant twijfelen ze dan ook niet om maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden. Er is immers altijd markt voor extremer – zeker wanneer het een Golf betreft.
‘Het R-label gaat extreem’, zegt Jürgen Stackmann, sales en marketing-baas bij VW, tegen Auto Express. ‘De rol van R is dat het de rationaliteit voorbij gaat. Niemand heeft een compacte auto met 405 pk nodig, maar er is een plek voor. Dat is zeker het territorium van R.’
Maximaal pushen
Tuners weten al jaren lang 400 pk uit de 2.0 TSL te halen, maar het is nieuw dat VW dat nu ook zelf gaat doen. De techniek laat het toe om een en het 400 R-studiemodel (op de foto) met 400 pk en 450 Nm. zat al in een krappe 3,9 seconden op de 100 km/u.
Eind deze maand zal Volkswagen het doek van de nieuwe Golf trekken. Liefhebbers van de Volkswagen 8 R zullen geduldig moeten zijn, want dat kan nog iets langer duren.