Vorige week stond compleet in het teken van het Goodwood Festival of Speed. Naast het feit dat er nieuwe wagens – zoals de circuitversie Ford GT Mk II – werden gepresenteerd, werden er ook een aantal record verbroken. Wederom wist Volkswagen met hun elektrische ID.R een record te verbreken. Dat was er niet zomaar eentje, want deze elektrische raceauto wist een snellere tijd neer te zetten dan een Formule 1 wagen!
Nieuw record
Het is haast niet te geloven, maar er is een elektrische raceauto die het voor elkaar heeft gekregen een Formule 1 auto te verslaan. We hebben het over de 500kW/680pk sterke ID.R van Volkswagen. De eer is aan coureur Romain Dumas die de 1,86 kilometer lange Heuvelklim in het zuiden van Engeland in slechts 39,9 seconden wist te voltooien. Daarmee wist hij het ruim 20 jaar staande record van 41,6 seconden met 1,7 seconden te verslaan. Dat vorige record was met een Formule 1-auto behaald, dus dat zegt wel wat over de bijzondere prestaties van deze elektrische raceauto.
We kunnen wel stellen dat de elektrische ID.R zijn strepen heeft verdiend. Een elektrische raceauto die een racer uit de koningsklasse in de autosport kan verslaan? Dat zegt natuurlijk wel wat. Sinds 1999 was het niemand gelukt om dit record te verbreken. “We zijn erg trots op onze overwinning. Romain Dumas benutte het volledige potentieel van de ID.R op dit korte maar lastige parcours. Na onze overwinning op Pikes Peak vorig jaar en het halen van het elektrische record op de Nürburgring kort geleden, hebben we nu wéér een mijlpaal bereikt”, zegt Sven Smeets van Volkswagen Motorsport.
Elektrische ID.R
Je zou natuurlijk verwachten dat er in de afgelopen jaren met al die technologische ontwikkelingen iemand zou zijn die dit record zou kunnen verbreken. Toch bleef het lang stil, misschien dat het lag aan het feit dat dat deze elektrische ID.R van Volkswagen speciaal op dit parcours is afgesteld. Volkswagen Motorsport kwam namelijk op het festival met een speciale sprintversie die specifiek was afgestemd op het parcours van de befaamde heuvelklim. Ze waren gretig naar een record, waardoor deze ID.R kleinere batterijen kreeg voor een lager gewicht en een speciale configuratie die is afgestemd op het afgeven van nóg meer vermogen bij korte afstanden voor een nóg kortere sprinttijd. En dat alles heeft zeer effectief uitgepakt.
We zijn zeer benieuwd wat we in de toekomst van deze racer zullen zien! Tot die tijd kun je voor meer informatie terecht op de site van Volkswagen.