ABT biedt ombouwkits aan voor Volkswagen bedrijfsbussen
ABT is geen onbekende naam in de autowereld. Maar voor wie niet bekend is met het bedrijf, kan de samenwerking tussen ABT en Volkswagen vreemd lijken. Toch houdt ABT zich al sinds 2009 bezig met het elektrificeren van auto’s. Ook bedrijfsbussen van Volkswagen behoren tot de mogelijkheden. Het succesvolle samenwerkingsproject tussen Volkswagen en ABT begon met de bouw van 4.350 e-transporters op basis van de T6.1. Nu neemt ABT het stokje over en biedt het steeds meer ombouwkits aan voor de elektrificatie van bedrijfsbussen.
Schaarste in kits
Om jouw TDI-bedrijfsbus om te bouwen naar een elektrische Volkswagen Transporter is er slechts één vereiste: het basisvoertuig moet een diesel zijn met een DSG-transmissie. Als dat het geval is, staat er niets in de weg om ook jouw bedrijfsbus van een stekker te voorzien. De elektrificatiekits, die in beperkte aantallen beschikbaar zijn, bestaan onder andere uit een accu en aandrijflijn en vervangen de conventionele aandrijving.
De ABT e-Transporter wordt geleverd met een 37-kWh batterij waarmee je, afhankelijk van de omstandigheden, tussen de 105 en 138 kilometer kunt rijden op een volle lading. En het opladen duurt niet lang, binnen 5,5 uur zit de batterij weer vol. De elektromotor zorgt voor 112 pk en 200 Nm. Hoewel dit geen indrukwekkende cijfers zijn, is het meer dan voldoende voor de gemiddelde klusser.
Hoeveel gaat het ombouwen van bedrijfsbus kosten?
De prijs van het ombouwpakket is afhankelijk van het desbetreffende basisvoertuig. Daarnaast zijn er montage- en registratiekosten, die al snel 3.950 euro aan de totaalrekening toevoegen. Maar voor die prijs krijg je wel een milieuvriendelijke, duurzame bedrijfsbus terug.