Veel producenten en startups zijn bezig om de vliegende auto werkelijkheid te laten worden. In sommige gevallen ziet dat er al veelbelovend uit en kunnen we dus over enkele jaren de files omzeilen op weg naar het werk. Hulde aan de innovatie! De Franse autofabrikant Renault gaat zich nu ook mengen in de strijd en heeft inmiddels een interessant concept laten zien van een vliegende Renault 4.
De vliegende Renault
Innovatie zit in de genen van de Franse autobouwer. Zo had men al eerder een elektrische versie van de Renault 5 bedacht, maar een vliegende Renault 4 hatchback is iets van een heel andere orde. Vergeet overigens gemakshalve wel tal van futuristische elementen die je mogelijk bij andere vliegende wagens hebt gezien, deze vliegende Renault is en blijft zeer herkenbaar.
Renault Air4
In tegenstelling tot voertuigen van concurrerende bedrijven, heeft Renault ook aandacht besteed aan het design. In samenwerking met het beroemde ontwerpbureau TheArsenale uit Miami, werd gekozen voor een ontwerp waarbij de wagen als het ware op een drone is geplaatst. Niet geheel toevallig komt de autobouwer juist nu met de vliegende Renault 4. Het is de manier bij uitstek om de aandacht te richten op het merk wat op de kop af zestig jaar bestaat. Renault omschrijft het voertuig wat de naam Air4 heeft gekregen als “symbool van onafhankelijkheid en vrijheid, geboren vanuit het besef dat het verkeer toeneemt, levens tot stilstand komen en de wereld boven ons niet wordt gehinderd”.
https://www.instagram.com/p/CWvj9RitHrX/
Soepel opstijgen
Nu is een vliegende auto een ding, er is ook een praktische kant die niet vergeten mag worden. Een ‘gewone’ wagen op een drone plaatsen zou lastig worden in verband met het gewicht. De oplossing is dus voor de hand liggend: carbonvezel. De hele koets is gemaakt van het superlichte materiaal. Ook aan de acu is voldoende aandacht besteed, zonder een flinke krachtbron wordt het immers lastig vliegen. De Air4 is uitgerust met een 22.000 mAh-batterij welke goed is voor een vermogen van 90.000 mAh. Per propeller vertaald zich dit naar een stuwkracht van 95 kilo wat weer een hefkracht van 840 pond realiseert. Kortom, je komt soepeltjes van de grond met de vliegende Renault.
Het werkt echt
Mocht je nu nog steeds denken dat het toch knap lastig zal zijn voor een uit de kluiten gewassen drone om een Renault 4 de lucht in te krijgen, dan kunnen we je gerust stellen. Het vliegende Renault vliegt namelijk ook echt! Voor het opstijgen gebruikt het een snelheid van zo’n 50 km/u, alhoewel dit in het concept is beperkt tot zo’n 15 km/u. De vliegsnelheid is ook niet onaardig: je kan met zo’n 85 kilometer per uur het luchtruim gaan verkennen. De exacte actieradius is nog niet bekend, maar Renault kennende zal dit zeer acceptabel zijn.