Dit weekend is het circuit van Monza het strijdtoneel van de veertiende race van het seizoen. Iedereen is benieuwd wat Max Verstappen in Italië gaat laten zien. Gaat een nieuwe motor het verschil maken? Gaat Ferrari voor het eerst in negen jaar weer in de prijzen vallen in Italië? Voormalig Formule-1 coureur Robert Doornbos beantwoordt vier vragen waar jij het antwoord op wilt weten.
Wat maakt het circuit van Monza zo speciaal? Waarom staat deze baan elk jaar weer op de kalender?
Monza is een circuit waar de durfvallen onder de coureurs het verschil kunnen maken. Het heeft meerdere bochten en iedereen gaat op dezelfde stand: topsnelheid bereiken. Het spelletje van Monza is het maximale uit je snelheid halen, zo min mogelijk remmen en constant de limieten opzoeken. Bochten als Ascari en Parabolica zijn hier perfect voor.
Max Verstappen krijgt een nieuwe motor en krijgt hierdoor een gridstraf. Is de nieuwe motor deze straf waard?
Volgens Van Doornbos is dit geen gekke keuze van Red Bull Racing. Dit weekend is een logische keuze voor deze motorwissel. Als Max Verstappen in Italië achteraan start is een vijfde plek nog mogelijk. Red Bull is zich er van bewust dat de GP in België van afgelopen weekend en de aanstaande race in Italië allebei niet behoren tot de circuits waar ze het beste op rijden. De hoogst behaalde positie van Verstappen in Italië is de vijfde plek, in 2018. De motorwissel inplannen bij één van deze circuits is een verstandige keuze. Zo voorkom je dat een gridstraf je weerhoudt van winst op de circuits waar je wel sterk bent.
De teamgenoot van Max, Alexander Albon, kreeg ook een gridstraf achter zijn naam voor het introduceren van een nieuwe motor. Waarom reed hij de race alsnog met een oudere motor?
Red Bull heeft hier niets meer over laten weten, zegt Doornbos. De afgelopen tijd hebben we gezien dat de betrouwbaarheid van een motor het liet afweten wanneer deze wat opgeschroefd werd. Zo ontploften er twee motoren in België. De kans is groot dat Red Bull de nieuwe motor links heeft laten liggen om het zekere voor het onzekere te nemen. Toch lijken ze nu zeker genoeg om Max Verstappen in Italië wel te laten starten met een nieuwe motor in z’n wagen.
Ondanks het feit dat Ferrari de afgelopen negen jaar geen echte successen heeft geboekt in Italië, gaan zij toch als favoriet het weekend in. Wat is de kans dat ze nu wel in de prijzen vallen?
Wat Max Verstappen in Italië gaat laten zien is nog afwachten, maar hij heeft ons al meerdere malen trots gemaakt dit jaar. Ferrari daarentegen draait geen goed seizoen. De paar Grand Prix-zeges die ze nu nog kunnen pakken zijn de laatste kans het jaar nog van wat trots te voorzien. Wat de kans precies is moeilijk te zeggen. Wel weten we dat de hoge topsnelheid van Ferrari in Italië het beste tot zijn recht komt. Daarnaast zijn de Italiaanse fans volgens hem gepassioneerder dan die van de rest van Europa bij elkaar en heeft Monza het mooiste podium van alle circuits. Ferrari zal alles op alles zetten om dit weekend de winst te pakken.
De kwalificatie wordt gereden op zaterdag, om 15:00. De race zelf staat gepland voor een dag later, zondag om 15:00. Dan gaan we zien wat Max Verstappen in Italië in zijn mars heeft. Kijk hier nog even de hoogtepunten van vorig jaar.