Wealth

Van pizzabezorger tot miljardair: het succesverhaal van Gymshark-oprichter Ben Francis

ben francis

Van je passie je beroep maken en dan ook nog eens flink rijk worden, daar droomt toch iedereen van? Veel mensen durven de gewaagde stap niet te zetten, maar voor sommigen was dit de beste beslissing van hun leven. Dit geldt ook voor Ben Francis, hij richtte op 19-jarige leeftijd het merk 'Gymshark' op, inmiddels is het uitgegroeid tot een miljardenonderneming.

Ben Francis was er vroeg bij

Het is 2012. Ben Francis is een doodgewone student Bedrijfskunde & Management aan de Universiteit van Aston. ‘s Avonds werkte hij als pizzabezorger voor de ‘Pizza Hut’ bij hem om de hoek en daarnaast verkocht hij af en toe wat voedingssupplementen voor de lol. Hij bleek het verkopen van supplementen na verloop van tijd toch leuker te vinden dan dat hij in eerste instantie dacht. Wat volgde was de ontwikkeling van twee fitness-apps en vanaf toen begon het pas echt op iets te lijken. Wat begon als een side-hustle groeide al snel uit tot iets heel moois.

Garage als werkplaats

Dankzij zijn supplementenhandeltje kon hij zijn eerste naaimachine aanschaffen. Met de hulp van zijn oma ontwierp en produceerde hij in de garage zelf de eerste fitnesskledingstukken, zie hier de geboorte van ‘Gymshark’. Maar waarom begon Ben Francis eigenlijk met het maken van fitnesskleding? Dat komt door zijn eigen ervaringen in de gym. Hij was onervaren, wist niet goed wat hij moest doen en vond zijn kleding ook niet fijn. Hij had het gevoel dat mensen naar hem staarden en dit maakte hem ongemakkelijk. Met de juiste kleding had hij het gevoel dat hij een stuk sterker in zijn schoenen stond.

View post on Instagram
 

Naamsbekendheid laten groeien

Zij oma deed het naaiwerk en samen met een vriend bracht hij de eerste orders naar een postkantoor. De bestellingen kwamen in eerste instantie alleen maar uit de buurt, maar na een aantal positieve recensies ging Ben Francis er steeds meer in geloven. Om naamsbekendheid te genereren ging hij samen met zijn vriend langs bij bodybuilding-tentoonstellingen. Uiteindelijk ging hij ook kleding tentoonstellen op de bodypower fitness beurs in Birmingham. Hierdoor ging één van zijn trainingspakken viraal en dit leverde hem tienduizenden ponden op. Sindsdien heeft hij nooit meer teruggekeken en is ‘Gymshark’ als een raket gelanceerd.

Succes van ‘Gymshark’ is een feit

Nu, elf jaar verder, staat er nog steeds geen maat op Ben Francis en ‘Gymshark’. Het bedrijf is een waanzinnig succes. Het loopt zelfs zo goed, dat Ben Francis zichzelf de rijkste millennial van Groot-Brittannië mag noemen. ‘Gymshark’ is nu 2 miljard dollar waard en de jonge oprichter heeft nog altijd 70 procent van de aandelen in handen. Het vermogen van Ben Francis tikt nu dus de 1,2 miljard aan. Lekker zeg!

View post on Instagram
 

‘Nike van generatie Z’

Zonder fysieke winkels en dure reclamespotjes zo’n miljardenbedrijf op poten zetten is toch wel echt heel knap. Volgens velen wordt ‘Gymshark’ ook wel het Nike van de generatie Z genoemd. Maar Ben Francis heeft met Gymshark toch wel een hele andere strategie dan Nike. Er worden namelijk geen dure contracten gesloten en ze zijn niet met te veel randzaken bezig. Wel worden er influencers ingezet die de juiste doelgroep aanspreken. Alles om het kledingmerk nog meer te laten scoren.