Donkervoort is misschien niet het meest bekende automerk, maar ze weten zeker wel waar ze mee bezig zijn. Dit kleine stukje Hollandse trots is namelijk een van de snelste auto’s op de markt. Het gaat om de Donkervoort D8 GTO-RS en wat een parel om naar te kijken.
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort is één van de autofabrikanten die wij in Nederland hebben. Ondanks het een kleinschalig bedrijf is dat alle auto’s met de hand maakt, weten ze ons keer op keer te verbazen met prachtige, maar vooral hele snelle auto’s. Omdat de Donkervoort D8 GTO-RS met de hand gemaakt wordt is het natuurlijk wel een prijzig apparaat, al helemaal omdat het een special edition is.
De geschiedenis van Donkervoort
Ze maken al auto’s sinds 1978 en hebben zich gevestigd in Lelystad. Het concept komt uit Loosdrecht, maar al gauw werd de ruimte daar te krap, dus zijn ze verhuisd. Ze bouwen onder het motto ‘no compromise’, dat betekent dus dat ze alle overbodige dingen uit de auto laten om een zo puur mogelijke rijervaring te geven. Voorheen werden alle auto’s voorzien van een motor van Ford, maar sinds 1999 zijn besloten zij Audi-motoren te gaan gebruiken. En dat blijkt een goede keus, want zo worden de auto’s enorm krachtig.
Specificaties van de Donkervoort D8 GTO-RS
De auto bestaat uit een buizen-frame, dus hij is daardoor erg licht. De complete auto weegt namelijk ongeveer 700 kilo en dat is inclusief motor. De Donkervoort D8 GTO-RS doet niet aan poespas, je krijgt dus ook geen stuurbekrachtiging, geen modern multimediasysteem (wel een digitaal dashboard) en ook geen ESP. Wel heeft de auto 380 pk! Dit vermogen komt voort uit een 5-cilinder motor van Audi (die standaard 340 pk levert). De Donkervoort-uitvoering is dus een tandje sterker gemaakt, dat zorgt er voor dat 1.84 kilo per pk hebt. Wel zal deze wagen je 209.905 euro gaan kosten.
Hij trekt de 0 naar 100 sprint in een bizar snelle 2,7 seconden. Hij heeft een topsnelheid die is afgesteld op 280 kilometer per uur, maar je moet ook na denken of je überhaupt harder zou willen, want een buizen-frame is niet het aller sterkst en zonder stuurbekrachtiging kan dat gauw spannend worden.
Foto’s: Akker.nl