Tegenwoordig lijken fabrikanten wel oneindig veel vermogen te kunnen stoppen in hun hypercars. De enige limiet lijkt het gewicht te zijn. Het is moeilijk om het gewicht onder de pak ‘m beet 1350 kilo te krijgen. Ultima lapt deze limieten aan zijn laars door op de proppen te komen met een hypercar die minder dan een ton weegt.
Ultima RS
In Groot Brittanië weten ze wel hoe ze retesnelle auto’s kunnen fabriceren. Denk maar aan McLaren en Lotus. Beide fabrikanten staan erom bekend dat ze streven naar een zo licht mogelijk gewicht. Dit blijkt aardig te lukken: ze zijn vaak de lichtste in hun klasse. Er is echter nog een competente autofabrikant uit het land die wellicht de snelste van iedereen is. De Ultima RS is de nieuwste auto van Ultima, waarbij de snelste versie maar liefst 1200 pk heeft. Als je dat vermogen koppelt aan het feit dat hij slechts 940 kilo weegt, dan weet je dat het een raket op wielen is.
De twee belangrijkste aspecten van een hypercar zijn dus zeker aanwezig. De 940 kilo is zelfs ronduit ongehoord. De aerodynamica is ook zeker van hoog niveau. De auto is getest in een windtunnel en is zo aan zijn achtervleugel, side skirts en front splitter gekomen. Volgende maand maakt de auto zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed. Dan kunnen we zien wat al die knotsgekke specificaties gaan betekenen op een circuit.
Genoeg keuze
Je hebt de keuze uit 3 motoren, geen enkele daarvan is een lieverdje. Je weet nu al van de motor met 1200 pk. Die gaat van 0-100 kilometer per uur in slechts 2.3 seconden. Je kunt de auto ook krijgen met 480 pk, de nul naar honderd daarvan is niet bekend. Je moet wel weten dat je hem niet moet onderschatten. Hij heeft zo’n 50 pk meer dan een Mustang gt en weegt iets meer dan de helft. Oei. Je kunt ook een 800 pk versie bestellen. Die zit er lekker middenin.
Vermogen is een ding. Dat kun je zelfs kiezen. De rest van de prestaties zijn bij elke motor even goed. Ze hebben alle drie remschijven van maar liefst 362 millimeter. Een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen wordt geleverd door Porsche. Als laatst kun je bij de Ultima RS kiezen voor een rechtsgestuurde of linksgestuurde versie.