Op naar een noodzakelijke prijsstijging?
We trappen af met nieuws dat misschien niet iedereen even blij zal maken. NS overweegt het aantal treinkaartjes en abonnementen in 2025 te verhogen. Ja, je leest het goed, een stijging van minimaal 10 procent zit in de pijplijn. Waarom? Nou, simpel gezegd, om aan hun financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Na financiële turbulentie in 2023, met verliezen die niemand zag aankomen, lijkt een prijsstijging onvermijdelijk. En die stijgingen zijn niet mals.
Is er een grens aan de stijging?
In 2024 zagen we al politieke interventie die een stijging van 8,67 procent tegenhield, maar wat brengt de toekomst? De waarheid is, het blijft onzeker. Het personeelstekort, met name onder conducteurs, speelt ook een rol in deze complexe puzzel. Met verschillende factoren die bijdragen aan het tekort, blijft het een uitdaging om de juiste balans te vinden. In ieder geval heeft de NS voor ogen om de prijs van treinkaartjes in 2025 met maar liefst 10% te willen verhogen. Dat zou dan weer komen omdat de NS de afgelopen jaren geen prijsstijgingen heeft doorgevoerd, waardoor deze bizarre stijging nodig zou zijn. Ook hebben ze last van een nasleep van de coronacrisis, omdat mensen nu meer thuiswerken en minder reizen met de trein.
Hoe kunnen conducteurs aan boord worden gehouden?
Een andere uitdaging is personeelstekort. De uitdaging bij het werven en behouden van medewerkers is reëel. Er stroomt meer personeel uit dan dat er binnenkomt, en dat is een zorg. Met pensionering en de specifieke eisen die aan spoorwegfuncties worden gesteld, is het geen eenvoudige taak om nieuwe talenten aan te trekken. Maar laten we het positieve niet uit het oog verliezen: dit biedt ook kansen voor innovatie in wervingsstrategieën en het aantrekkelijker maken van werken bij de NS. Het is een uitdaging die NS met beide handen aanpakt, gericht op de toekomst.
Samenvattend, ja, er staan ons enkele uitdagingen te wachten in 2025, maar met elke uitdaging komt een kans om te groeien en te verbeteren.