Er zijn circuits in Europa waar de oude gedachte heerst: dat een circuit voorbij een stuk asfalt en kerbstones, voornamelijk uit gras, zand en grind bestaat. Het racen dat op zo een circuit plaatsvindt is namelijk op het scherpst van de snede. Zo een circuit is het Italiaanse Imola. In deze track guide ontdek je wat Imola een geliefd en uitdagend circuit maakt.
Track Guide: Imola 2022 – historisch circuit in historisch race land
Het circuit, nabij Bologna, is sinds 2020 terug op de Formule 1-kalender na dertien jaar. De Emilia Romagna Grand Prix – voorheen beter bekend als de GP van San Marino – is daarmee de tweede jaarlijkse race in Italië naast Monza. De naam is tevens de Italiaanse provincie waar Imola ligt.
Voluit is het: de Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, in de volksmond: Imola. De naam verwijst naar Enzo en Dino Ferrari de oprichter van het historische automerk en zijn zoon Dino. Beide zijn verweven met de Italiaanse racehistorie. Daardoor is de Grand Prix van Monza ook een belangrijke aangelegenheid voor Ferrari. Voor het andere Italiaanse team, AlphaTauri, is de race op Monza ook een thuiswedstrijd – de fabriek ligt op ongeveer vijftien kilometer van het circuit, in Faenza.
https://www.instagram.com/p/CclQ9WPISRk/
Imola heeft die old school flow inclusief scherpe rand
En dat Imola terug is op de F1-kalender is een deugd. Voor de fans, maar ook voor de coureurs, zij waarderen zulke circuits bovenal. De erg kleine foutmarge, zoals het krappe en bochtige Imola impliceert, onderscheidt het kaft van de koren wat betreft coureurs.
Racen met een moderne Formule 1-auto op Imola is volgens coureurs een ware adrenalinekick. Door de immense downforce is het bochtige, counter-clockwise, Imola een intense rit. Imola, door de vrij krappe lijn, kent een dilemma die aan de spanning bijdraagt: de juiste lijn vinden, door de volop aanwezige kerbstones mee te pakken, het kan je ronde maken of breken en veel tijd schelen. De onvergeeflijke aard van dit circuit biedt dus kansen, maar de als het fout gaat, kost het vaak veel tijd.
https://www.youtube.com/watch?v=1BvChzPeeDY
Track Guide Imola 2022 – Ferrari heer en meester in eigen (andere) tempel
Imola bestaat sinds 1952. Het racen begon in het jaar daarop, in 1963 streek de eerste niet- officiële Formule 1-race op Imola neer. Een F1-race die wel voor het kampioenschap telde, arriveerde dan eindelijk in 1980. Sindsdien, tot aan 2006, werden er 27 edities gehouden. De race is verreweg het vaakst gewonnen door Michael Schumacher (7) – Ayrton Senna won hier drie keer – even vaak als zijn aartsrivaal van de jaren 80- en 90-er, Alain Prost.
Aan de vooravond van de Grand Prix van Imola in 2022 is het Ferrari dat gedeeld met Williams het record voor de meeste overwinningen als op Imola als team bezig (8). Sinds dat de GP terugkeerde in 2020 won hier Lewis Hamilton (in dat jaar) en Max Verstappen (2021).
https://www.instagram.com/p/CcnIQczITym/
De donkere kant van Imola
De geschiedenis van Imola kent ook minder prettig en nog niet vergeten hoofdstuk. In 1994 verongelukte hier Ayrton Senna. De dood van de drievoudig Braziliaans wereldkampioen, in zijn land aanbeden en gerekend tot de grootsten uit de sport, betekende een omslag voor de sport, die in de jaren ervoor eindelijk weer veilig leek.
Het tragische voorval bleek niet vergeefs. De sport belandde in een evolutie van veiligheid dankzij een meer wetenschappelijke benadering. Maar wat jaren daarna nog voelbaar bleef is dat de sport het moest bekopen door afscheid te moeten nemen van een groots sporticoon.