Het ontstaan van Tinder
Tinder ontstond een klein decennium geleden uit het creatieve brein van twee Amerikaanse ondernemers, Sean Rad en Joe Munoz. Zij waren uiteindelijk ook de eersten die in 2012 Tinder op de markt brachten. Het eerste jaar was nog zonder de welbekende swipe-functie, maar dat veranderde in 2013. Sindsdien is het typische swipen zo’n beetje hét handelsmerk van de datingapp. Het concept is vrij simpel. Dagelijks krijg je een reeks profielen van potentiële partners te zien, op basis van de voorkeuren die je hebt ingesteld. En daarna moet je kiezen. Swipe je naar links dan kom je liever niet met die persoon in contact. Swipe je naar rechts, dan hoop je dat die andere persoon hetzelfde doet met jou. En dat er een “match” ontstaat, zodat je met elkaar kan praten.
Dagelijks zijn er miljoenen mensen van over de hele wereld die swipend en middels daten door het leven gaan, om daadwerkelijk de liefde van hun leven tegen te komen, of voor andere randzaken. Tinder wordt wereldwijd in meer dan 190 landen gebruikt, en in wel meer dan 40 talen. De app wordt verder geroemd vanwege het overwegende gratis gebruik. Er zijn wel abonnementen, zoals het Plus, Platinum of Gold-abonnement, die een verbeterde Tinder-ervaring beloven. Maar de datingapp lanceerde recent een abonnement dat het wel héél bont maakte, genaamd Tinder Select, dat maandelijks liefst € 465 kost.
Wat is Tinder Select?
Met het premium Tinder Select-abonnement kunnen gebruikers berichten sturen naar mensen waarmee ze geen match hebben. Dit exclusieve plan wordt slechts aan minder dan 1% van de zeer actieve gebruikers aangeboden en zal langzamerhand beschikbaar worden gemaakt. Om in aanmerking te komen voor Tinder Select moeten gebruikers aan bepaalde regels voldoen, zoals het hebben van een geverifieerde foto, een biografie, vijf interesses, minstens vier foto’s en details over het soort relatie dat ze zoeken. Als hun aanvraag wordt goedgekeurd, kunnen ze een exclusieve Select-badge aan hun profiel toevoegen. Dat is overigens geen vereiste.
Zoals gezegd wordt het abonnement eerst enkel bij de 1% zeer actieve gebruikers aangeboden, alvorens de functie mogelijk breder toegankelijker wordt. “We willen de functie eerst testen en optimaliseren, zodat we de beste nieuwe dienst kunnen aanbieden”, aldus directeur productontwikkeling van Tinder Mark Van Ryswyk.