Cars & Bikes

Tesla komt eindelijk op de proppen met een betaalbaar model: de Model Q

Tesla Model Q
Een nieuw rapport van Deutsche Bank suggereert dat er een Tesla van onder de $ 30.000 onderweg is, die informeel de “Model Q” wordt genoemd. Volgens verschillende bronnen zou het eerste instapmodel al in de eerste helft van 2025 beschikbaar zal zijn.

De nieuwe Tesla Model Q

Hoewel Tesla naar verluidt de plannen voor dit model in april nog had geannuleerd, vertelde het hoofd investeerdersrelaties bij Tesla, Travis Axelrod, aan Deutsche Bank dat het nieuwe instapmodel al in de eerste helft van 2025 zou kunnen arriveren. Echter zijn er geen berichten over een nieuw model dat door Tesla getest wordt, hierdoor lijkt de tijdlijn voor dit gloednieuwe model onwaarschijnlijk. Het is waarschijnlijker dat Axelrod verwees naar een versie van de Model 3 met een kleinere batterij, wat zou kunnen helpen de prijs te verlagen.
View post on X
Volgens InsideEVs, dat het rapport van Deutsche Bank heeft ingezien, zal het mysterieuze nieuwe model worden gebouwd op de bestaande productielijnen van het merk. Axelrod heeft volgens bronnen aangegeven dat het nieuwe model de verkoop met 20 tot 30 procent zal verhogen, hoewel de winst waarschijnlijk zal dalen door investeringen in de nieuwe modellenreeks. Naast het goedkopere model meldde Axelrod ook dat er een Model Y met verlengde wielbasis en drie rijen stoelen gepland staat exclusief voor de Chinese markt.

Hoe gaat het model zo goedkoop worden?

Gezien hoe minimalistisch de Tesla Model 3 al is, is het onduidelijk hoe het merk van plan is de kosten verder te verlagen. De Model 3, Tesla’s goedkoopste model, heeft momenteel een beginprijs van ongeveer € 45.000. Deze prijs met nog zo’n € 15.000 verlagen zal een behoorlijke uitdaging zijn, maar het bedrijf zou kunnen kiezen voor kleinere batterijen of minder krachtige motoren. Andere opties zijn het gebruik van goedkopere materialen in het interieur of het verkleinen van het grote centrale touchscreen.
Er is ook een kleine kans dat het om de veelbesproken “Cybercab” gaat, een concept dat opmerkelijk genoeg geen traditionele interieurhardware zoals een stuurwiel of pedalen heeft. Een groot probleem met die theorie is echter dat huidige regelgeving productieauto’s zonder stuur en pedalen niet toestaat op openbare wegen.
Eerdere berichten over de nieuwe Tesla suggereerden dat de auto aanzienlijk kleiner zou zijn dan de Model 3, wat de Cybercab-theorie zou ondersteunen. Ondanks de lage prijs heeft Tesla gesuggereerd dat het nieuwe model volledig autonoom zou zijn bij de lancering en halverwege 2025 in de verkoop zou gaan. Hoe dan ook, gezien Tesla’s geschiedenis met tijdschema’s, is het verstandig Axelrod’s tijdlijn met een korreltje zout te nemen.