We weten allemaal dat Tesla’s niet de minste bakken zijn. Vooral de performance-uitvoeringen van de Tesla Model S en X doen het goed tijdens races tegen de gevestigde namen in de industrie. Naast de eerdergenoemde modellen, heeft het bedrijf ook nog de Tesla Model 3. Daarvan is een performance versie beschikbaar. Carwow uploadde onlangs een video op haar kanaal waarop een dragrace te zien is tussen die auto en de BMW M850i en Mercedes-AMG E63 S. Daarnaast werd ook een roll-race gehouden en een remtest. Dit leidde tot interessante resultaten.
De deelnemers
Tesla Model 3:
Wie denkt dat het instapmodel van Tesla geen partij is voor de verbrandingsmotoren van merken zoals BMW, zit er naast. De Tesla Model 3 Performance heeft 2 motoren die bij elkaar 450 pk leveren en 639 newtonmeter koppel. Het is net zoals zijn rivalen geen lichtgewicht. Zijn leeggewicht is namelijk zo’n 1.847 kilo.
Wie denkt dat het instapmodel van Tesla geen partij is voor de verbrandingsmotoren van merken zoals BMW, zit er naast. De Tesla Model 3 Performance heeft 2 motoren die bij elkaar 450 pk leveren en 639 newtonmeter koppel. Het is net zoals zijn rivalen geen lichtgewicht. Zijn leeggewicht is namelijk zo’n 1.847 kilo.
BMW M850i:
Qua specificaties ligt deze auto tussen beide auto’s in. Het gewicht is lager dan de Mercedes, maar hoger dan de Tesla. Het koppel en aantal paardenkracht zit ook tussen beide auto’s in. De BMW M850i heeft een 4.4 liter twin-turbo V8 met 530 pk en 750 newtonmeter aan koppel, zijn leeggewicht is 1.965 kilo.
Mercedes-AMG E63 S:
De Mercedes-AMG E63 S is het zwaarste van het stel. Hij compenseert zijn hogere gewicht met zijn hoge vermogen. Niet alleen qua pk, maar ook qua koppel is hij heer en meester. De wagen heeft een 4.0 liter twin-turbe V8 met 612 pk en 850 newtonmeter aan koppel, zijn leeggewicht is 1.990 kilo.
3, 2, 1, go!
Tesla Model 3(de)
Alle drie de auto’s hebben vierwielaandrijving, dus grip is geen probleem. Het voordeel van de Tesla Model 3 is dan wel dat hij elektrisch is aangedreven. Daardoor kan al het koppel in één keer worden losgelaten, bij verbrandingsmotoren gebeurt dit geleidelijk. Daarom zien we de Tesla met een voorsprong beginnen.
Waar elektromotoren snel van start gaan, houden ze hun dominantie niet vaak vol. Verbrandingsmotoren komen beter tot hun recht op hogere snelheden en dat valt te zien. Als snel valt de Tesla ten prooi aan het godsvermogen van de Mercedes. De auto verdwijnt uit het zicht van zijn 2 tegenstanders. Nu ligt de focus op de Tesla en BMW.
De auto’s rijden lange tijd nek aan nek. Dat terwijl de lange haal van de verbrandingsmotor in de BMW de Tesla al het nakijken had moeten geven. Maar de Tesla hoeft niet te schakelen of te wachten op piekvermogen zoals bij een reguliere motor het geval is. De BMW haalt uiteindelijk de Tesla nog nipt in voor de finish. Een eervolle derde plaats dus voor de Tesla Model 3
Eindscores op de 1/4 mijl:
Mercedes-AMG E63 S: 11.3 seconden
BMW M850i: 11.6 seconden
Tesla Model 3: 11.8 seconden
Mercedes-AMG E63 S: 11.3 seconden
BMW M850i: 11.6 seconden
Tesla Model 3: 11.8 seconden
Roll-race en remtest
Een acceleratie vanuit stilstand was niet de enige test die verricht was. Er werd ook gekeken naar hoe snel de auto’s optrekken als ze eenmaal op snelheid zijn. Dit wordt een roll-race genoemd (omdat de banden uiteraard al rollen). Nu wordt dit wel vaker gedaan, maar in dit geval is het extra interessant. Zoals we zeiden hebben verbrandingsmotoren een langere haal dan elektromotoren, dus de Tesla Model 3 kan het moeilijk gaan krijgen. Gezien het hoge gewicht van de auto’s zal de rem-test ook spannend worden.
Roll-race:
Alle drie de auto’s beginnen vanaf 80 kilometer per uur met gas geven. De uitslag van deze test is hetzelfde als bij de race vanuit stilstand het geval was. Enige verschil is dat de Tesla niet begint met een voorsprong op de Mercedes. Die auto schiet namelijk naar de horizon en laat de Tesla en BMW aan hun lot over. De voorsprong die de Tesla heeft op de BMW wordt binnen enkele seconden alweer afgekapt.
- Mercedes-AMG E63 S
- BMW M850i
- Tesla Model 3
Remtest:
De zware bakken moeten flink wat gewicht tot stilstand krijgen. Gelukkig dat het gaat om auto’s bovenaan de voedselketen die over krachtige remmen beschikken. De auto’s gaan volop de rem terwijl ze 112 kilometer per uur rijden. Dit keer laat het gewicht van de Mercedes zich merken. Bij de Tesla ook, maar in mindere mate. De BMW weegt het minst en heeft daarbij goede remmen. De uitslag is als volgt:
- BMW M850i
- Tesla Model 3
- Mercedes-AMG E63 S