Red Bull Racing-coureur Max Verstappen heeft de GP van Frankrijk gewonnen. De Nederlander kon onbedreigd naar de finish rijden nadat zijn rivaal Charles Leclerc van Ferrari in de achttiende ronde de F1-75 in de bandenstapel parkeerde. Hoe die race op het snikhete Circuit Paul Ricard uitpakte, lees je het dit terugblik van de GP van Frankrijk.
Terugblik GP Frankrijk: Is Ferrari het spoor bijster in titelstrijd?
Het deed denken aan de crashende Sebastian Vettel op Hockenheim in 2018. De destijds voor Ferrari uitkomende F1-coureur moest alsmaar harder pushen om de technisch superieure Mercedes van Lewis Hamilton bij te benen in het kampioenschap. Met dure fouten tot gevolg. Vettel crashte vanuit de leiding.
Leclerc lijkt zich in een soortgelijk schuitje te bevinden. De Monegask is nog steeds de man van de zaterdagen met inmiddels de zevende pole position van het jaar op Circuit Paul Ricard. Maar als het om de puntenverdelingen op zondag gaat, dan legt de Ferrari het zorgwekkend vaak af dit seizoen. De coureur moet daardoor grotere risico’s nemen om bij te blijven. Met alle gevolgen van dien.
Leclerc verliest kostbare punten op Circuit Paul Ricard
In de achttiende ronde reed Leclerc aan de leiding. Pushte ongetwijfeld, om Verstappen te dekken die een ronde eerder voor nieuw rubber naar binnen ging. Voordat de Nederlander de vruchten kon plukken van de undercut, vergaloppeerde Leclerc zich. Rechtdoor, de bandenstapel in. Met als resultaat een nulscore.
De Ferrari-coureur trok het boetekleed aan – een menselijke fout, niet zozeer de auto. Maar de schreeuw van Leclerc daarna sprak boekdelen: pure frustratie. Verliest Ferrari de aansluiting om Red Bull voor de titel uit te dagen? Nu Verstappen 63 punten losgebroken is van Leclerc in het kampioenschap, krimpt de foutmarge nog verder.
Mercedes wint terrein op de zondag
Het gevecht van voren was door de fout van Leclerc al redelijk vroeg in de race beslist. Daarachter bleef het met vlagen nog wel spannend. Met name vanwege de Mercedes-coureurs. Sergio Perez kon niet het tempo opbrengen om te voorkomen dat George Russell langszij kwam. Uiteindelijk leverde dit Mercedes het beste resultaat van dit seizoen op. Hamilton eindigde als tweede bij zijn 300e Grand Prix, Russell pakte de derde stek.
De van achteren gestarte Carlos Sainz leek de pijn van Ferrari te verzachten. De Spanjaard vocht zich naar voren en bevond zich in de slotfase in een kansrijke positie voor een podium. Echter, een unsafe release – de auto verliet de pitstraat op een onveilige manier – leidde tot een vijfsecondenstraf. Deze verrekende Sainz met een tweede pitstop in de 42e ronde.
Sainz kan ondanks veelbelovende pace de pijn van Ferrari amper verzachten
Mogelijk hoopte Ferrari te profiteren van een late safetycar die ze in een kansrijke positie zou plaatsen met verser rubber. Of de bandenslijtage was dusdanig hoog voor het team.
Guanyu Zhou parkeerde nog wel in de 47e ronde zijn Alfa Romeo noodgedwongen langs de kant, maar het bleef daarna bij een virtual safety car. Anders gezegd: de auto’s hielden de onderlinge afstand aan in plaats van achtereen aansluiten voor een sprintrace van x ronden.
Sainz kwam als vijfde over de streep en pakte nog wel een punt voor de snelste ronde. Je koopt er weinig voor, maar zijn inhaalslag ging niet ongemerkt bij fans. Sainz werd door een meerderheid uitgeroepen tot driver of the day.
Terugblik GP Frankrijk: Alpine en McLaren slaan gat met middenmoot
Twee andere teams deden prima zaken in het kampioenschap bij de GP van Frankrijk. De Alpine-coureurs wisten dankzij de P6 van Fernando Alonso en P8 van Esteban Ocon 14 punten in totaal te scoren. Alpine klom hiermee naar de vierde plek in het constructeurskampioenschap. Ten koste van McLaren. McLaren, dat met 89 punten vijfde staat, beperkte de schade enigszins. Lando Norris pakte P7 en Daniel Ricciardo P9. McLaren houdt de achterstand op Alpine hiermee bij vier punten.
Dit was het terugblik op de GP van Frankrijk. Deze week staat de GP van Hongarije alweer voor de deur op 31 juli – het is de laatste Formule 1-Grand Prix vooraf aan de zomerstop.