Other

Op vakantie met tweemaal de snelheid van het geluid kan in 2020

Supersonisch vliegtuig gewoonvoorhem 3

Van Amsterdam naar Kaapstad met twee keer de snelheid van het geluid, om daar naar je ideale villa te gaan. Als het aan NASA ligt kan supersonisch vliegen al in 2020. Dit is echter niet een visie voor de toekomst, maar één die uit het verleden komt. Van 21 januari 1976 tot 24 oktober 2003 is de Concorde actief geweest. Een vliegtuig die binnen drie uur van London naar New York gaat. Een reis die normaal zeven uur duurt. Waarom zijn supersonisch vliegtuigen verdwenen, en waarom moeten we ze nu opnieuw uitvinden?

Supersonisch vliegen

Nadat Amerikaanse testpiloot Chuck Jager in 1947 de geluidsbarrière doorbrak investeerden de Amerikaanse, Franse en Russische overheid honderden miljoenen dollars in de ontwikkeling van supersonische passagiers vliegtuigen. Twee vliegtuigen kregen een rol weggelegd voor commercieel gebruik. De Russische TU-144 en Concorde, een Engels en Franse samenwerking. De TU-144 was slechts één jaar in gebruik; de Concorde voor 27 jaar. Concorde staat voor luxe en technologische hoogstand. Dit vliegtuig met scheve neus kan mach 2 halen, dat is 2469.6 kilometer per uur, sneller dan de aarde draait.

Vertrek uit luchtruim

De Concorde was duur: Kaartjes gingen voor rond de 12000 dollar. Het vliegtuig kon alleen overzeese vluchten maken, waardoor zijn markt klein was. Het vliegtuig dat sinds 1969 geen update heeft gezien was technologisch zwaar achterhaald en daarmee duur om te onderhouden. De laatste twee spijkers in de kist waren 11 september en een dodelijk ongeluk bij het opstijgen tijdens een vlucht tussen Parijs en New York in 2000.

Nadelen supersonisch

Supersonische vliegtuigen hebben twee nadelen. Ten eerste zijn ze veel schadelijker voor het milieu dan niet supersonische vliegtuigen. Dit komt niet alleen omdat ze meer brandstof gebruiken, maar ook omdat supersonische vliegtuigen veel hoger moeten vliegen. Dit komt door de luchtweerstand. Om dit tegen te gaan vliegen ze op hoogtes waar de atmosfeer dunner is.
Ten tweede geven Supersonische vliegtuigen veel geluidsoverlast. Amerika heeft in 1973 supersonische vliegen boven Amerikaans grondgebied verboden. Toch maakt Supersonisch vliegen een terugkomst. Zo is NASA pompt sinds 2013 al veel tijd en geld in onderzoek voor het realiseren van verantwoord supersonisch vliegen. President Trump wilt het verbod voor supersonisch vliegen boven grondgebied opheffen. Dit, en meer informatie vind je terug in de onderstaande video.
Watch on YouTube