Je moet het maar aandurven om het af te leveren: een Speedster met 5,2 liter twinturbo V12-motor en 700 pk, maar dan zonder voorruit. Het is te hopen dat de 88 geluksvogels die de V12 Speedster van Aston Martin kunnen aanschaffen, het niet koud gaan krijgen achter het stuur.
Geen Aston Martin in Geneve maar in Gaydon
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Aston Martin de Speedster V12 zou tonen op de beurs in Genève, maar dat werd voorkomen door de uitbraak van het Corona-virus. Zoals veel autoproducenten deden werd er daarom gekozen voor een onthulling op het hoofdkwartier van het bedrijf. De enige producent die overigens wel aanwezig was in Genève was Christian von Koenigsegg. Op een lege beursvloer welteverstaan.
Maar goed, terug naar de Aston Martin. Met een beetje fantasie kun je, hoe gek het ook klinkt, spreken van een samengestelde wagen. De Speedster V12 gebruikt immers delen van zowel de DBS Superleggera en de Vantage. Dan wordt het zoals CEO Andy Palmer het verwoord, een levende show car. Wel een V12, maar geen luxe. Het neigt zelfs naar nostalgische tijden als je een helm op moet zetten om opvliegende steentje te vermijden.
Iconisch uiterlijk
Het zorgt niet zo zeer voor een retro-ervaring, maar een iconische beleving, volgens ontwerper Miles Nurnberger. Hij zegt: “Geen dak of scherm, een grote motor, laag, met brede schouders en een overdreven, bijna emotionele styling en een uitgekiend ontwerp waardoor er een duidelijke scheiding tussen de bestuurder en de passagier ontstaat. De lichte, lage achterkant contrasteert met het gedurfde, vergrote rooster, unieke koplampen en de motorkap met neusgat aan de voorkant. Het neusgat is daarmee terug van weggeweest. Het is een visueel handige truc om wat ruimte te winnen voor de V12. Het creëert een duidelijk iconisch ogend geheel.”
700 pk en maximaal 300 km/u
De aanwezigheid van de 5,2 liter twinturbo V12 is in de praktijk goed voor ongeveer 700 pk. Dat is overigens niet de officiële waarde, die heeft Aston Martin nog niet vrijgegeven. De wagen is voorzien van ZF automaat met acht versnellingen. Accelereren gaat ook prima: in 3.2 seconden behaal je een snelheid van 100 kilometer per uur en de topsnelheid is gelimiteerd tot een nette 300 km/u. Het goede nieuws: ondanks de beperkte oplage van 88 stuks zijn er nog enkele exemplaren beschikken. Mocht dus nog ergens 765.000 Britse Ponden hebben liggen, geef dan Lawrence Stroll even een belletje, in 2021 krijg je dan de sleutels overhandigd.