De kans dat je ze ooit nodig zal hebben is misschien klein, maar mocht wel gebeuren, dan is het handig als je het een en ander af weet van startkabels. Weet je namelijk hoe je ze moet gebruiken, dan bespaart je dat een hoop ellende. Aan de andere kant kan een hoop onkunde je veel schade bezorgen. Denk maar aan electronica die beschadigd kan raken of een accu die semi spontaan ontploft.
Startkabels gebruiken
Zoals in alle situaties waarbij je aan de slag gaat met elektriciteit is het van belang om voorzichtig te werk te gaan. Het eerste wat in ieder geval opvalt is de kleur: je heb een rode en de zwarte kabel. Daarmee zijn nog niet alle verschillen duidelijk. Zo zijn er aparte startkabels voor dieselauto’s en voor benzineauto’s. Laatstgenoemde zijn aanmerkelijk dunner: 16 millimeter tegenover 25 millimeter. Wil je toch die dunne kabel gebruiken voor een dieselauto, dan zal de kabel snel te warm worden. Dit komt doordat de dieselauto gebruik maakt van een startstroom die veel krachtiger is.
Zo werkt het
Heb je de juiste startkabels, dan is het handig om te weten hoe je ze moet gebruiken. De procedure hiervoor is vrij eenvoudig:
- De klemmen van de rode startkabel sluit je aan op de positieve pool (+) van de accu die de stroom gaat leveren. De klem aan de andere kant van de kabel sluit je aan op de positieve pool van de accu die geladen moet worden.
- Bovenstaande stap herhaal je met de zwarte kabel. Het enige verschil is dat je deze uiteraard aansluit op de negatieve pool (-). De ene klem sluit je dus aan op de accu die de stroom gaat leveren. De andere klem sluit je echter niet aan op de lege accu, maar gebruik je om te ‘aarden’. Dat betekent dat je deze op een blank stuk metaal aansluit.
Er zijn twee redenen waarom je het zo aan moet pakken:
- Je voorkomt dat de startkabels elkaar aanraken, dit zou voor kortsluiting kunnen zorgen.
- De aarding van de zwarte kabel is bedoeld om de stroomkring in te korten. Hierdoor vergroot je de kans dat de auto met de lege accu makkelijk gestart kan worden.
Starthulp geven
Waarschijnlijk zul je denken dat het nu een kwestie is van het starten van beide auto’s. Fout! De wagen met de goede accu kun je rustig starten, maar laat het even 5 tot 6 minuten draaien. Is die tijd verstreken, start dan de auto met de lege accu.
Is de auto met de lege accu gestart, ga het geheel dan niet meteen ontkoppelen. Je kunt de auto het beste even vijf minuten laten draaien. Op die manier weet je zeker dat de accu voldoende power heeft. Is dat eenmaal gebeurd, dan kunnen de kabels worden verwijderd. Hierbij is voorzichtigheid geboden. Het verkeerd losmaken, kan juist voor extra schade zorgen. Zorg ervoor dat beide motoren draaien als je de kabels verwijdert.
Verwijderen van de startkabels
Het veilig verwijderen van startkabels gaat op de volgende manier:
- Voor het veilig verwijderen van de startkabels is het van belang dat dit niet gebeurt op een piekmoment. Zet daarom zowel de achterruitverwarming als de verwarming aan om de spanning te verdelen.
- De zwarte kabel maak je als eerste los bij de auto die auto die starthulp heeft gehad.
- Vervolgens verwijder je de overgebleven klem van de negatieve pool (-) van de ladende accu.
- De klem van de rode kabel verwijder je van de positieve pool (+) van de helpende auto.
- Als laatste verwijder je de overgebleven klem van de rode kabel van de accu die je hebt geladen.
Houd er rekening mee dat het ongeveer een half uur duurt voor de accu volledig is opgeladen. Ga er dus gerust een stuk mee rijden, bij voorkeur op doorgaande wegen en snelwegen. Houd er wel rekening mee dat je de accu nu niet teveel belast. Beperk daarom het gebruik van zaken die niet essentieel zijn zoals de routeplanner, autoradio en verwarming.
Ben je meer visueel ingesteld? Check dan onderstaande video voor een meer beeldende uitleg.