Food & Drinks

Dit is het schokkende verhaal achter het Starbucks-logo

Starbucks logo

Het Starbucks-logo is zonder twijfel een van de meest herkenbare ter wereld, echter weten weinig mensen over het verhaal wat erachter de zeemeermin schuilt en wat het echt betekent. Dit verhaal is vrij schokkerend en kent een rijke geschiedenis met veel loze praktijken die in de hedendaagse cancelcultuur niet meer zouden kunnen.

Het verhaal achter het Starbucks-logo

Het oorspronkelijke logo van het in Seattle gevestigde bedrijf werd in 1971 ontworpen door kunstenaar Terry Heckler. Het toonde destijds ook al een zeemeermin, echter had deze een blote voorgevel en een dubbele staart. Het logo is geïnspireerd op een verleidelijke meermin met een dubbele staart uit de Griekse mythologie die voorbijvarende zeelieden naar hun ondergang lokte met haar betoverende zang.”
Zack D. Films, een YouTuber, deelde een video waarin hij uitlegt hoe het ooit griezelige logo door de jaren heen is getransformeerd: “De zeemeermin heeft een eigen geschiedenis die enigszins verontrustend is, en de oorspronkelijke oprichters waren zich hiervan bewust. De eigenschappen van de zeemeermin bleven consistent: ze waren verleidelijk en gewelddadig. Ze gebruikten hun schoonheid om zeelieden te verleiden met hen het water in te gaan… Ze zouden letterlijk het water inspringen en sterven.” Maar wat heeft dit precies met koffie te maken?
Watch on YouTube
“De eigenaren wilden dat mensen Starbucks zouden zien, Starbucks zouden ruiken en naar Starbucks zouden verlangen, net zoals de zeelieden de verleiding van de zeemeermin niet konden weerstaan,” legde Zack uit. “De oprichters van Starbucks wilden dat je hun koffie niet zou kunnen weerstaan.”
“Dit is geen speculatie. Voormalig voorzitter en CEO Howard Schultz schreef dat ‘die vroege zeemeermin met een blote voorgevel, net zo verleidelijk moest zijn als koffie zelf’.” Zack beweert dat het merk in de daaropvolgende jaren het logo aanpaste om het geschikter te maken, waarbij het huidige logo de meest ingetogen versie tot nu toe is. Ondanks de veranderingen door de jaren heen, is de zeemeermin altijd het middelpunt van Starbucks gebleven.