Cars & Bikes

Spykerenthusiast Jasper maakt eigenhandig gloednieuwe Spyker B6 Venator coupé

spyker b6 venator coupé

Ben je een echte, onvervalste autoliefhebber, dan zal je waarschijnlijk veel moeite doen om je favoriete wagen ooit aan te kunnen schaffen. Als je daarnaast ook nog eens van Nederlandse wagens houdt, dan kan dat knap lastig worden. Voor de goede orde: we hebben het dan niet over de minder bekende merken als Saker, Sonkervoort of Burton. Het gaat nu even om het legendarische merk Spyker. Na negen jaar ploeteren verschijnt eindelijk de Spyker B6 Venator. Dat allemaal dankzij Spykerenthusiast Jasper.

Spyker B6 Venator coupé

Als je een beetje kennis hebt van het Nederlandse merk Spyker, dan weet je dat de komst van een nieuw model van dit merk op zijn minst opvallend is. Het bedrijf is namelijk  nagenoeg failliet, dus hoe ga je dan een nieuw model presenteren? Dat is eenvoudig uit te leggen. De wagen wordt namelijk niet door Spyker zelf gemaakt, maar door een echte diehard fan, Jasper. Deze liefhebber bouwde de Spyker B6 Venator (coupé) geheel volgens het oorspronkelijke idee. Kortom, het is een bijzonder snelle wagen met het chassis van de al even beroemde Lotus Evora S als basis.

Geen tekeningen, enkel een conceptmodel

Nu is het maken van een wagen geen punt als je maar beschikt over de juiste tekeningen. Dat was nu juist het grootste probleem. Er was hooguit een conceptmodel van de Spyker B6 Venator uit 2013 en verder niets. Dat puntje werd vakkundig opgelost door Jasper. Op basis van wat schetsen en foto’s en de lijnen van de B6 Venator Spyder ontstond al snel een aardig idee. De Spyker C8 Aileron en C8 Preliator dienden tevens als inspiratiebron.

Veel onderdelen zelf maken

Eén van de voordelen van Jasper en zijn team is dat ze veel onderdelen zelf kunnen maken. Dat scheelde een hoop tijd bij de productie van de wagen, veel moest namelijk op maat gemaakt worden waarbij voornamelijk het ontbreken van tekeningen een extra uitdaging vormde. Zo moest de B6 Venator Spyder gescand worden voor het maken van diverse mallen. Jasper wilde eerst de buitenkant goed op orde hebben. Dat was wel nodig omdat het onderstel van de Lotus redelijk groot is. Kortom, het begon wat een behoorlijke hoeveelheid rekenwerk. Om je een idee te geven: in totaal zijn er zestig mallen gemaakt om de verschillende onderdelen de juiste vorm te geven. Dat klinkt logisch, maar bij alle aanpassingen moest wel de authentieke uitstraling van een echte Spyker wagen duidelijk herkenbaar zijn.

Typische Spyker uitstraling

Dat de details van de Spyker B6 Venator zo belangrijk zijn blijkt wel uit de manier waarop de motorkap en achterklep werden vormgegeven. De beschikbare schetsen lieten zes luchtgaten zien op de motorkap, maar deze gaten kwamen niet terug in het conceptmodel. Door zicht te laten inspireren door de Spyker Aileron kon Jasper een motorkap ontwikkelen die goed bij het model model zou passen zonder afbreuk te doen aan de typerende uitstraling van een Spyker auto. Door aandachtig de andere Spyker modellen te bestuderen lukte het Jasper om een meer dan volwaardige Spyker te produceren.

Interieur en aandrijflijn

Natuurlijk is het ontwerpen van een Spyker een ding, het interieur en de aandrijflijn zijn minstens zo belangrijk. Ook hier zijn het de details die het verschil maken. Zo zien we de herkenbare versnellingspook en ook de lederen bekleding ademt de sfeer van een echte Spyker uit. Dat laatste is vooral te danken aan het bedrijf Ellermeyer. Deze onderneming leverde voorheen al de lederen bekleding van de wagen en dus was die keuze snel gemaakt.

460 paardekrachten

Wat betreft het technische gedeelte is veel hetzelfde gebleven. De aandrijflijn van Lotus is ongewijzigd gebleven en dus zien we een hele nette 3,5 liter V6 motor met compressor welke goed is voor zo’n 460 pk. Feitelijk is er enkel voor gekozen om de wielophanging en de remmen te finetunen zodat ook tijdens het rijden de Spyker-ervaring optimaal is.

Een echte Spyker

Ben je een beetje kritisch ingesteld, dan zal je snel geneigd zijn om te stellen dat de Spyker B6 Venator dus geen echte Spyker is. Daar valt wat voor te zeggen, maar desondanks is de wagen in alle opzichten een echte Spyker. Dat heeft vooral te maken met het chassisnummer. Dit nummer was namelijk al vastgelegd bij de RDW door Spyker. Jasper mag dan niet beschikken over de merkrechten om een echte Spyker te bouwen, het is in veel opzichten een échte Spyker.

View post on Instagram
 

Spykerenthusiast Jasper

Voor de goede orde: Spykerenthusiast Jasper is niet verbonden aan het merk Spyker. Hij is gewoon een liefhebber van het merk en wist destijds enkele modellen uit de boedel van het bedrijf over te nemen. Vanwege zijn liefde voor het merk heeft hij zich toegelegd op het onderhouden van de legendarische wagens zodat ze kunnen blijven rijden. Jasper bezit inmiddels enkele verschillende Spyker modellen waaronder een C8 Spyder,  het conceptmodel van de B6 Venator Spyder en het testmodel van de Evora S.

Meer zien van Spyker? Deze Spyker van Nederlandse eigenaar is te bruut voor woorden.

Bron: Autoblog.
Beeld: Spykerenthusiast.