Mocht je op zoek zijn naar een andere wagen, dan kunnen we ons voorstellen dat een SUV hoog op je verlanglijst staat. Het probleem met een SUV is vaak de snelheid. Laten we eerlijk zijn, ondanks de indrukwekkende uitstraling zijn het geen snelheidsmonsters. Dat kan anders, dacht Brabus, en trots presenteert de Duitse tuner waar er uitzonderingen op de regel bestaan. De Brabus G 900 Rocket Edition is een waanzinnig snelle SUV die het wat betreft de specs niet onder doet voor de gemiddelde supercar.
Snelste SUV ooit
Een eerste blik op het product van Brabus zal je even doen schrikken, maar dat was waarschijnlijk ook de bedoeling. Brabus is nou eenmaal een tuner die graag de aandacht zoekt op minder voor de hand liggende manieren. De Brabus G 900 Rocket Edition past precies in die filosofie. Hun SUV is niet alleen lekker dik, de bolide is ook nog eens mega snel. De snelheid kan bij deze dikke bak dus aan het rijtje van belangrijkste voordelen van een SUV worden toegevoegd. Als je ook nog weet dat Brabus een heel fijn oog voor de details heeft is de keuze snel gemaakt.
Brabus G 900 Rocket Edition
Het hele verhaal begint al bij de motor van deze veredelde G-klasse. Het getal 900 slaat uiteraard op het aantal pk’s en dus weet je al een klein beetje wat je kan verwachten. Onder de motorkap van koolstofvezel vinden we dus de motor die verantwoordelijk is voor al die kracht. Die levert dan ook een heel net koppel van 1050 Nm, ruim voldoende om een fors uitgevallen sleurhut mee te nemen op vakantie. Mocht het koppel niet indrukwekkend genoeg zijn, zonder begrenzing pers je er in totaal 1250 Nm uit.
Heel fijn: 900 pk
Het vermogen van de motor is het resultaat van slim handelen. Brabus heeft namelijk niet alleen de turbo’s vervangen, maar heeft het motorblok flink wat inhoud extra gegeven. Dat hebben ze fijn opgekrikt van 3982 cc naar 4407 cc. Overigens heeft de tuner ook gekozen voor andere zuigers zodat je daar geen zorgen over hoeft te maken. Met betrekking tot de turbo’s die de Duitsers hebben gebruikt kunnen we kort zijn, die zijn lekker sterk: 1.4 bar. Daarnaast is ook de krukas vervangen door een beter exemplaar en is er sprake van een ram-air om de luchtinvoer te optimaliseren. Al dat sleutelwerk betekent ook dat je het niet zou redden met de gewone brandstofpomp en dus is ook die vervangen door een groter exemplaar.
Dit kan de wagen dus presteren
Dat het bovenstaande je waarschijnlijk nog meer nieuwsgierig maakt is logisch, maar er is meer wat de Brabus G 900 Rocket Edition geliefd maakt. Zo trek je doodeenvoudig in 3.7 seconden op van 0naar 100 en bereik je met een beetje flink schakelen een topsnelheid van 280 km/u. Die snelheid is overigens wel begrenst zodat de levensduur van de banden niet wordt ingekort. In de standaard uitvoering zul je genoegen moeten nemen met Pirelli-banden, maar optioneel kan Brabus er een mooi setje Yokohama of Continental banden onder gooien.
Typisch Brabus
Mocht je al onder de indruk zijn van de specs, ook de binnenkant is zeker iets om trots op te zijn. Gezien de vele verwijzingen naar de producent kun je niet zeggen dat het interieur echt subtiel is, maar dat hoef je ook niet te verwachten van de Duitsers. Rood en zwart zijn de dominerende kleuren en geven de wagen nog net even wat meer uitstraling. Kortom, het oogt lekker dominant, exact zoals de Brabus-liefhebbers het willen hebben.
Slechts 25 stuks zijn beschikbaar
In totaal gaat Brabus slechts 25 stuks produceren. Dat is inderdaad een flink gelimiteerd aantal, maar Brabus biedt graag een stuk exclusiviteit. Daar hoort ook een vrij exclusieve prijs bij, namelijk 480.059 euro. Voor de goede orde: dat is exclusief BTW en exclusief BPM. Tegen het einde van het jaar stopt de productie en vis je dus achter het net mocht je er nog voor willen sparen.