Voor de meeste autoliefhebbers gaat er niks boven een goede schakelbak. Groot gelijk hebben ze. Want zeg nou zelf, de wagen handmatig in de volgende versnelling zetten geeft je een ultiem gevoel van controle over de bak, en bovendien is het gewoon leuk. Mocht het schakelen dus helemaal jouw ding zijn, dan wordt je waarschijnlijk smoorverliefd op deze Lamborghini Gallardo Twin-Turbo. Het goede nieuws: het is de snelste handgeschakelde wagen én hij staat te koop.
Lamborghini Gallardo: de snelste handgeschakelde auto
De verkoper, Chicago Motor Cars, zegt dat deze Lambo niet alleen supersnel is, maar momenteel ook de snelste handgeschakelde wagen ter wereld is. Dat wil zeggen, op de halve mijl. Bloedsnel dus, want over een afstand van zo’n 800 meter, bereikt de Gallardo Twin-Turbo een krankzinnige snelheid van 364 km/u. Op zich niet zo heel vreemd, snelheid zit in de genen bij een Lamborghini. Die andere Lambo, de Huracán, is nog iets sneller. Dat exemplaar haalt op diezelfde afstand een snelheid van 418 km/u. Die wagen is overigens voorzien van een automatische transmissie van Underground Racing. Daarmee is de Huracán absoluut de allersnelste wagen op de halve mijl.
Dik 2000 pk
Dat die snelheid niet gehaald zal worden met een standaard uitvoering van de Lamborghini zal duidelijk zijn. Met de superieure kwaliteit die de jongens hebben geïmporteerd, haalde deze wagen maar liefst 2000 pk. Kijk, dan hebben we het ergens over. De belangrijkste onderdelen, de twee op maat gemaakte turbo’s, zijn verantwoordelijk voor de idioot hoge snelheden, samen met de op maat gemaakte koeling voor de intercooler. Ook andere zaken werden aangepakt om ervoor te zorgen dat de wagen de snelheid kan overleven. Waar mogelijk werden veel zaken aangepast, vergroot, gebalanceerd of verstevigd.
Volledig aangepast aan de snelheid
Een snelheid van dik 360 kilometer per uur legt natuurlijk veel druk op de tandwielen van de versnellingsbak. Ook dat werd dus aangepakt en vervangen door gefreesde exemplaren. Voor de koppeling is gekozen voor een exemplaar van koolstofvezel. Om niks aan het toeval over te laten werd ook de binnenkant onder handen genomen. Underground Racing plaatste bijvoorbeeld een rolkooi met een harnas in de wagen. Of de remmen ook zijn vervangen is niet bekend. Mocht je dus zelf van plan zijn om het wereldrecord nog iets scherper te zetten, dan is dat wel een punt van aandacht. Wil je de wagen echt bezitten, check dan eerst de limiet van je credit card, je mag namelijk niet minder dan 171.000 euro aftikken. Dat is overigens exclusief de transportkosten naar Nederland. Over andere zaken als invoerrechten, btw en keuringskosten zullen we het maar niet gaan hebben.