Je hebt het jezelf misschien wel eens afgevraagd. Kun je te hard rijden voor een flitspaal? Top Gear vroeg het zich ook af, daarom ging het programma op onderzoek uit.
Te hard rijden voor een flitspaal
Ze gingen langs bij Gatso, een bekende plitspaal-producent. Daar zei een woordvoerder het volgende: “Je moet onderscheid maken tussen de maximale snelheid en de gecertificeerde snelheid. Flitspalen zijn gemaakt om tot 500 kilometer per uur te flitsen, maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit. Wil je dus te hard rijden voor een flitspaal, dan moet je de gecertificeerde snelheid opzoeken.
Gecertificeerde snelheid
Wat is die gecertificeerde snelheid dan? Ten eerste moet je rekening houden met verschillende soorten flitspalen. Over het algemeen kunnen de meeste flitsers tot 250 kilometer per uur registreren. Echter zijn er wel uitzonderingen, sommige palen flitsen tot wel 350 kilometer per uur. Mocht je harder rijden dan deze snelheid, dan zou je in principe aan een boete kunnen ontsnappen.
Het is natuurlijk oliedom om met dat tempo door de straten te scheuren. Stel je wordt gepakt, dan ben je ook echt wel de klos. Boetes kunnen dan wel oplopen tot ver in de duizenden euro’s. En je rijbewijs, die mag je inleveren.
Flitsen in stijl
Mocht je nou toch geflitst worden, doe het dan in stijl. In Duitsland wordt je van voor geflitst. Deze man greep zijn kans en stak zijn middelvinger op naar de flitspaal-camera. Echter kreeg de man hiervoor nog een boete van 1500 euro bovenop. Uiteindelijk lacht de overheid dus toch als laatst. Want de oorspronkelijke 20 euro die hij moest betalen was toch een stuk prettiger geweest.
https://www.facebook.com/PolizeiOberfranken/posts/3239163689438947
Ook kreeg hij nog een rijverbod van een maand. Zijn dikke BMW X5 kan hij dus voor een tijdje in de garage laten staan. Gelukkig wordt er in Nederland vanaf de achterkant geflitst en kan je je woede dus gewoon laten gaan.