Actueel

Burgerketen eist 100 miljoen dollar aan schadevergoeding van YouTuber MrBeast

mrbeast schadeclaim

In een meeslepende wending van gebeurtenissen bevindt de charismatische wereld van YouTube-sensatie MrBeast, ook bekend onder zijn geboortenaam Jimmy Donaldson, zich verstrikt in een hoog-staande juridische strijd. Het toneel voor deze juridische saga wordt opgezet als Virtual Dining Concepts (VDC) en haar dochteronderneming, Celebrity Virtual Dining, een rechtszaak aanspannen tegen de befaamde content creator.

De beschuldigingen

In een gerechtszaal in New York markeert de weergalmende hamer het begin van een juridisch avontuur tegen MrBeast, de rijkste content creator van 2022. Het hart van de zaak ligt in de vermeende schending van contractuele verplichtingen. VDC, het bedrijf waarmee de YouTuber een virtuele burgerketen runt, is van mening dat MrBeast zijn contract niet nakomt en het bedrijf eist dan ook een vergoeding.

‘Walgelijk’ en ‘oneetbaar’

De rechtszaak komt niet helemaal uit de lucht vallen. MrBeast heeft een maand geleden zelf een aanklacht ingediend. De 25-jarige YouTuber wil van het contract af, omdat hij de burgers die worden geserveerd ‘walgelijk’ en ‘oneetbaar’ vindt.
View post on Instagram
 

VDC slaat terug

Deze negatieve meningen, gedeeld via nu verdwenen tweets, werpt een onuitwisbare schaduw over een eens veelbelovend partnerschap en zaait zaadjes van onherstelbare schade. Althans, die mening is VDC toebedeeld. Het bedrijf stelt dat MrBeast niet zomaar onder het contract uit kan komen. Bovendien hebben de uitspattingen van MrBeast de burgerketen schade toegebracht. Het bedrijf eist dan ook een schadevergoeding van 100 miljoen dollar.

Achtergrondverhaal

Met deze saga lijkt er een einde te komen aan de samenwerking, die in 2020 vorm kreeg. In december begonnen Donaldson en VDC hun culinaire avontuur, die in totaal vier jaar zou moeten duren. VDC nam de rol van culinair dirigent op zich, versierd met de allure van MrBeasts beeltenis, naam en geest. De keten heeft één fysiek restaurant. Daarnaast is het een virtueel merk dat wordt gerund vanuit diverse keukens in Noord-Amerika en Europa die met bezorg- en afhaaldiensten werken.