Sports

Samenvatting GP Japan 2022: Winnende Verstappen stelt tweede wereldtitel zeker in Japan!


De Grand Prix van Japan is bijna geëindigd met een anticlimax. Door de aanhoudende regenval, werd de F1-race op Suzuka langdurig stilgelegd. Omdat de timer begon af te tellen na de start, de race kon maximaal drie uur duren, kromp het te behalen aantal punten met het uur. Pech voor Max Verstappen dus. Hij zag ondanks het behouden van P1 bij de racestart zijn potentiële puntentelling krimpen, waardoor een gat slaan van minstens acht punten op de op P2 rijdende Ferrari-coureur Charles Leclerc onmogelijk werd.
De race werd uiteindelijk hervat met nog 40 minuten te gaan. Er was op dat moment hooguit de helft van de punten haalbaar, zo leek. Maar Verstappen is volgens de telling van de FIA toch wereldkampioen geworden. Lees in deze samenvatting van GP Japan 2022 hoe deze bijzondere race verliep.

Samenvatting GP Japan 2022: rode vlag na één ronde

Iedereen begint op de intermediate-banden onder een dichtbewolkte hemel van Suzuka. Na de formatieronde gaan de lichten uit. Max Verstappen is redelijk goed weg, maar Charles Leclerc pakt meer momentum mee vanaf P2. Leclerc poogt de binnenkant op te eisen van bocht één. Dat lukt, maar Verstappen remt later en kan zo buitenlangs in de tweede bocht.
View post on X
Ook Sergio Perez start goed. Hij passeert Carlos Sainz voor P3. De laatstgenoemde is vervolgens in één keer zijn achterkant kwijt en crasht. Een DNF. De safetycar gaat naar buiten. Het is zo nat dat zelfs de inters niet meer voldoende water wegvoeren. Guanyu Zhou spint tijdens de safetycar. Alex Albon parkeert langszij met een technisch probleem. En daar volgt de rode vlag, de race wordt stilgelegd. De regen neemt intussen toe.

Samenvatting GP Japan 2022: regen voorkomt herstart in eerste twee uur van drie

Terug naar de pits dus en straks (hopelijk) een rollende start zodra de regen afzwakt. Het duurt onderhand een halfuur en de regen houdt aan. We gaan weer racen om 7:50 lokale tijd. Een start achter de safetycar welteverstaan. Om wereldkampioen te worden moet Verstappen 8 punten meer scoren dan Leclerc. Of er voldoende punten uitgedeeld worden is nu de vraag vooralsnog. Het ziet er niet naar uit, de racestart wordt namelijk weer uitgesteld.
Pas om 9:15 uur wordt de race hervat achter de safetycar. De omstandigheden lijken beter, dan toen de race begon, zo bevestigt Mercedes-coureur Lewis Hamilton. Ook Esteban Ocon van Alpine denkt dat er geracet kan worden zo.
View post on X

Rollende herstart na 40 minuten bij Japanse GP

Met nog 40 minuten te gaan, gaat de safetycar naar binnen. Enkele coureurs, waaronder Formule 1-coureur Sebastian Vettel, schakelen over op de intermediates. Het bewijst dat het de snellere band is. Bijna iedereen wisselt naar de inters. Zo ook de wedstrijdleider die terugvalt naar P4, maar kort daarna weer de leiding pakt door de op full wets rijdende Mick Schumacher te passeren. Leclerc sluit zich achter Verstappen aan, met nog een half uur op de klok zit hij 4 seconden achter Verstappen.
Incidenten blijven uit. Verstappen is met nog 22 resterende minuten ruim negen seconden weggereden van Leclerc. Die ziet inmiddels Perez met een seconde per ronde dichterbij komen.
Hamilton en Ocon vechten voor de vierde plek. De Fransman verdedigt uitstekend en geeft Hamilton geen ruimte. Verstappen is inmiddels 17 seconden los van Leclerc. De Monegask moet inmiddels rekening houden met Perez die inmiddels binnen een seconde zit. Nog acht minuten totdat de finishvlag valt.
Perez doet wat hij kan, lijkt er voorbij te gaan in de haarspeldbocht. Maar Leclerc gaat via een andere lijn sneller buitenom met meer grip.
Twee minuten nog! Verstappen vraagt of zij nog naar binnen gaan voor nieuwe banden, maar het is niet nodig.
Verstappen behoudt de leiding en wint de Japanse GP. Achter hem eindigen Leclerc en Perez. Omdat de FIA besluit om volledige punten uit te delen en Leclerc een straf van vijf seconden krijgt, wint Verstappen alsnog zijn tweede wereldtitel in Japan!
View post on X
Bron: Red Bull Content Pool