De kans is groot dat je binnen afzienbare tijd je vakantiebestemming bereikt in een Rolls Royce. De Britse autofabrikant maakt namelijk niet alleen prachtige wagens, maar bouwen ook vreselijk sterke motoren. Nu duurzaamheid een hot item is kunnen de Britten niet achterblijven en gaan ze zich toeleggen op de ontwikkeling van een volledig elektrisch vliegtuig: de ACCEL. De naam staat voor ‘Accelerating the Electrification of Flight’. Volgens Rolls Royce moet het model met een topsnelheid van 482 kilometer per uur, het snelste volledig elektrische vliegtuig ter wereld worden.
Elektrisch vliegen is mogelijk volgens Rolls Royce
Ooit dacht men dat elektrisch vliegen een utopie zou zijn. Lange tijd was dat ook logisch. Kerosine levert namelijk tot 60 keer meer energie dan een beetje knappe accu. Aan de andere kant zijn elektromotoren juist een stuk efficiënter en is vliegen op kerosine een flink stuk duurder. Kortom, elektromotoren kunnen een stuk winstgevender zijn dan de traditionele verbrandingsmotor. Als je daarnaast ook beseft dat de ontwikkelingen niet stil staan, is het niet meer dan logisch dat Rolls Royce nu deze stap waagt.
Drie bedrijven werken aan het snelste elektrische vliegtuig
De ontwikkeling van het elektrische vliegtuig is geen project van enkel Rolls Royce. Het bedrijf werkt samen met de Britse overheid, YASA en Electroflight voor het technische gedeelte. YASA is een Britse fabrikant van “krachtige, lichtgewicht” elektromotoren en controllers. Hun motoren worden gebruikt voor meerdere producten zoals auto’s, maar ook voor toepassingen in de ruimtevaart. Het derde bedrijf, Electroflight, is een startup die zich richt op de productie van op maat gemaakte elektrische aandrijvingen.
Van Londen naar Parijs op een acculading
Het model wat momenteel wordt ontwikkeld krijgt in ieder geval een behoorlijke capaciteit. De accu bestaat uit ruim 6.000 cellen en een koelsysteem om aan de eisen van het vliegtuig te voldoen en is daarmee volgens Rolls-Royce ‘het grootste vliegende batterijpark ter wereld’. Kortom, het heeft voldoende energie om 250 huizen van stroom te voorzien of om Londen naar Parijs te vliegen, op één acculading. Hoeveel een ticket voor de vlucht gaat kosten is uiteraard nog niet bekend.