De Formule 2-line-up voor 2022 is eindelijk compleet. Goed nieuws voor de Nederlandse fans overigens. Richard Verschoor maakt de grid van de juniorenklasse rond met het tekenen bij Trident. Dat het avontuur van de 21-jarige coureur uit Utrecht voortduurt is bijzonder. Een heel lange tijd leek zijn droom, het schoppen naar de koningsklasse, telkens haast ongrijpbaar. Hoe dat precies zit leggen wij hieronder uit.
Wat de realiteit is voor vele junioren met ambities voor de top van racerij
Het leven van de opkomende professionele coureur met torenhoge ambities gaat zelden over rozen. Een keiharde competitie, één waar talent niet altijd het laatste woord heeft. Het geld wat de racende aspirant moet ophoesten legt het vaak af van puur talent. De bedragen lopen op in honderden duizenden euro’s. Zonder de juiste sponsoren of vermogende ouders is uiteindelijk de zak met geld – het levensbloed van deelnemende teams – de doorslaggevende factor. Het is een harde wereld waar maar enkelen kunnen doorstromen naar de volgende klasse.
Een erg onzeker pad in de F2-juniorenklasse voor Verschoor in 2021
In 2021 kon Verschoor door een gebrek aan financiering maar een deel van het seizoen volbrengen bij het Nederlandse MP Motorsport. Zijn indirecte Nederlandse rivaal, Bent Viscaal, reed toen het hele seizoen namens Trident. Het was uiteindelijk de eerstgenoemde die de enige overwinning voor zijn team behaalde in Silverstone tijdens een sprintrace. Viscaal werd veertiende in het kampioenschap, met twee tweede plekken. Verschoor eindigde als elfde. Verschoor zal in 2022 in principe aan de slag gaan bij Trident in plaats van Viscaal.
Richard viel uiteindelijk nog wel in bij de finale op Yas Marina als vervanger van Enzo Fittipaldi bij het team Charouz. Daar pakte de Utrechter nog een tiende plek. Goed voor één punt weliswaar, maar desondanks zéér knap.
Waarom Verschoor zijn kans afgedwongen heeft voor een herkansing in Formule 2
Charouz eindigde in dat jaar als tiende (voorlaatste) in het kampioenschap, wat niet de indruk geeft van een topteam waar scoren enigszins makkelijk komt. Verschoor deed dat wel, onder druk en in een korte tijd. Overtuigend was hij bij MP Motorsport zeer zeker, als de verantwoordelijke voor het gros van de punten: 55 van het totaal aan 75 in de eindstand. Mede dankzij die inspanningen, wist het Nederlandse team als zesde in de titelstrijd te eindigen.
Tenslotte: Verschoor kwam door een gebrek aan geldschieters niet in actie in de voorlaatste race op Jeddah in het kampioenschap dat uit 24 races op acht verschillende locaties bestaat. Hij mistte dus effectief één-achtste deel van het seizoen. Of de druk op de achtergrond vanwege de geldkwestie impact op zijn prestaties had? Het helpt om je geen zorgen te hoeven maken om geld of hoe je de volgende race meedoet.
Verschoor schreef in 2019 geschiedenis: eerste Nederlandse winnaar van befaamde Macau Grand Prix
In de aanloop naar het grotere werk, wist voormalig Red Bull Racing-junior Verschoor al meerdere prestaties te behalen. Zo werd hij in 2014 de winnaar van het Europese CIK-FIA Karting Academy Trophy-kampioenschap. Ook Charles Leclerc, de huidige coureur van het F1-team van Ferrari, won deze titel. Verschoor wist daarnaast in 2015 de titel te pakken in het Duitse kartkampioenschap voor senioren. Naast de 2 titels in 2016, SMP F4-kampioen en Spaans F4-kampioen, blijft zijn beste prestatie het winnen van de Grand Prix van Macau in 2019 namens MP Motorsport. Een prestigieuze prestatie binnen de autosport die vaker is gelinkt aan kampioenen van de toekomst. Zo won Ayrton Senna deze race, maar ook Michael Schumacher. Hij is tot heden de enige Nederlander die de stratenrace won.
Of het uiteindelijk allemaal genoeg is voor de Formule 1? De tijd zal het leren. Wij duimen alvast voor deze topper.