Nieuwe accu kost godsvermogen
Overweeg je de aanschaf van een elektrische of een hybride wagen? Prima idee! Zo ben je direct af van de wachtrijen bij je lokale benzineboer en zal het je een zorg zijn dat de prijzen voor brandstof de pan uitrijzen. Natuurlijk is het rijden op stroom niet geheel gratis, maar het is een stuk goedkoper dan de ouderwetse brandstofmotor. Ook wat betreft het onderhoud ben je beter af. Dat wil zeggen, zolang de accu het blijft doen. Een nieuwe kan in sommige gevallen een vermogen kosten, ondervond een eigenaar van een Mercedes E300 BlueTec Hybrid.
Je elektrische Mercedes laten repareren kan duur uitvallen
Een zekere Ranjit Singh uit het Engelse Leicester dacht slim te zijn toen hij in 2017 36.500 dollar aftikte voor zijn E300 Hybrid uit 2014. De lage CO2-emissies en een prima brandstofverbruik overtuigden hem en dus werd de Mercedes E300 BlueTec Hybrid aangeschaft. Op zo’n wagen kan je best trots zijn, niet iedereen heeft immers 237 pk op zijn edele zitvlak liggen, bovendien accelereert het lekker vlot en kun je met een topsnelheid van 242 km/u lekker vooruit komen.
Defecte batterij vervangen is kostbaar
Geen probleem dus voor de Engelsman, tot hij het verstandig vond om maar even naar de wagen te laten kijken. Wellicht presteerde de wagen niet naar verwachting en al snel bleek waar het probleem lag: met slechts 49.000 mijl op de teller, zo’n 79.000 kilometer, bleek dat het hybride batterijpakket van de wagen na slechts negen jaar en vele kilometers verder aan het einde was gekomen. Het probleem is echter niet het vervangen van de accu, maar de prijs die hij moet betalen. Een nieuwe accu blijkt namelijk meer te kosten dan de hele auto. Feitelijk is het ding dus total loss.
Nieuwe accu is duurder dan de wagen zelf
Singh beweert dat de dealer hem GBP 15.000 (17.061 euro) heeft gefactureerd, exclusief de arbeidskosten van 250 euro per uur. Voor de goede orde: we hebben het niet over een 80 kWh-batterij; het apparaat in de W212 E300 is slechts even groot als een gewone auto-accu en levert slechts 0,8 kWh. Dat is dus even schrikken, vooral omdat Singh in feite twee opties heeft: de negen jaar oude auto laten slopen of meer uitgeven dan het waard is. Singh vertelde ook dat hij naar een specialist in hybride wagens was geweest die hem vertelde dat er geen goedkoper alternatief beschikbaar is, Dat klinkt ons net even iets te makkelijk in de oren. Een blik op eBay leert ons vrij snel dat twee gebruikte batterijen al vanaf GBP 800 (1000 euro) worden verkocht.
Geen zeldzaamheid
Mercedes wilde zelf geen commentaar geven zolang ze geen specifieke kennis van de zaak hadden. Wat ze wel kwijt wilden is dat de klanten op de hoogte zijn van het batterijcertificaat. In het geval van Singh betekent dat slechts drie jaar garantie zonder kilometerbeperking. Het kan overigens nog gekker. In Maleisië had een dealer het zelfs gepresteerd om 28.000 dollar in rekening te brengen voor het vervangen van de batterij. Dat blijkt overigens geen uniek geval te zijn. Een blik op een forum van Mercedesfanaten leert al snel dat meer mensen met dit probleem kampen. Uiteindelijk bleek de fabrikant wel bereid om iets te doen aan de hoge prijzen en nu kost het ‘slechts’ 12.000 dollar voor de E300 hybride en 15.600 dollar voor de S400 hybride.
Verbeterde service is op komst
Mercedes heeft ook gelijktijdig het Hybrid Battery Extended-garantieprogramma geïntroduceerd. Hiermee kunnen klanten de garantie met nog eens vier jaar verlengen tegen “een uiterst betaalbare prijs van 640 dollar. Of dat echt een oplossing is voor Singh vat natuurlijk te betwijfelen. We vermoeden namelijk dat Mercedes niet de enige fabrikant is die de prijzen van de accu’s extreem hoog houden. Het gevolg is dat je vaker goedkope aanbiedingen zal zien van een tweedehands hybride wagen. Houd in dat geval rekening met hoge reparatiekosten. Uiteindelijk is de aanschaf van een nieuwe wagen wellicht een stuk slimmer.