Het zal niet de eerste keer zijn terwijl bijna een geheel nieuwe auto uit de fabriek moet rollen, maar toch. Red Bull Racing en Mercedes zijn voorlopig nog niet door de crashtest (keuring) heen van de FIA met de nieuwe auto’s. Reden tot zorg of een logische bijkomstigheid van de grenzen opzoeken? Dit is hoe het mogelijk zit.
Onvoldoende op de crashtest
Het team van Max Verstappen zou volgens de Italiaanse journaille kampen met een RB18 die nog onvoldoende bescherming biedt bij een frontale impact. Dat terwijl rivaal Mercedes nog niet in staat is geweest om een voldoende te behalen met een crashtest, waarbij sprake is van een zijwaartse impact.
Red Bull Racing en Mercedes niet door keuring: zoeken meer de grenzen op?
Opmerkelijk wel. Dit zijn doorgaans de beste jongens van de klas? Ja en nee. De bereidheid (en de middelen) om ingecalculeerde risico’s te nemen in opzicht van ontwikkeling of experimenteren – dat is evengoed wat het kaf van het koren scheidt aan top.
Beide teams zoeken de grenzen op, zodat ze aan dit nieuwe reglementaire hoofdstuk beginnen met een competitief chassis. Je koopt er even niets voor zoals het nu staat, beide teams beschikken nog niet over een auto die het circuit op mag. Het verklaart enigszins waarom deze titelverdedigers nog geen data bekendmaakten wanneer hun auto’s worden onthuld.
Veiligheid steeds belangrijker in wereld van snelheid
Autosport, met name op hoogste niveau, draait om het extraheren van maximale performance uit zo ongeveer alle onderdelen waar een auto uit bestaat. Werkelijk niets is te zwaar of te groot, maar pietje-precies maatwerk. Maatwerk dat vaak de grens opzoekt – waarbij een pondje minder juist die minuscule, maar doorslaggevende voordelen biedt boven de concurrentie.
Het zijn marginale verschillen die optellen. Het verleden bewees echter keer op keer dat de zoektocht ernaar uitdraait op spelen met vuur. Anders gezegd: spelen met het leven van degene achter het stuur. Teams, waar snellere, niet per se veiligere auto’s de successen bezegelden, werden zodoende teruggefloten. Zij moesten voldoen aan richtlijnen. Wat vroeger als bijzaak – nattevingerwerk – werd afgedaan, werd zodoende een wetenschap, waarin tests zoals de crashtest het hoogste woord houden.
https://www.instagram.com/p/CZUUfFVsaa9/
Mercedes ontkent berichtgeving keuring
Hoewel er dus geluiden zijn dat beide topteams niet door de keuring zijn gekomen, komt er ander geluid uit het kamp van één van de teams. Zo zou er intussen wederhoor zijn van de Zilveren Pijlen. Het Duitse team ontkent stellig dat de crashtest niet gehaald is, Mercedes meldt dat deze inmiddels twee weken geleden al afgevinkt werd.