Sports

‘Red Bull Racing en Verstappen beginnen aan 2022 met groot voordeel’

Verstappen voordeel 2022

Ondanks de grote wijziging in de reglementen blijven de ogen gericht op twee teams. Red Bull Racing en Mercedes zijn nog steeds de titelfavorieten in 2022. En wat blijkt? De eerstgenoemde formatie en kersvers wereldkampioen Max Verstappen trappen dit seizoen af met een dik voordeel. Dat het meer dan een gerucht is, beweert een Spaanse krant. Dit is hoe het zit.

Red Bull Racing en Verstappen voordeel in 2022: windtunneldata bemoedigend

Het voordeel zit in de windtunnel, stelt Maca. Om precies te zijn: de auto van Red Bull Racing ontpopt zich daar als een duvel uit een doosje. Men zou via een insider horen dat de RB18 ‘nu al sneller dan de auto van 2021 in de simulator is’.

Een waarschuwingsschot richting de concurrentie? Het lijkt erop. Red Bull Racing zou een mogelijke uitzondering zijn, en dat zo vroeg al. Men verwacht namelijk dat de auto’s een paar seconden langzamer rijden in ’22.

View post on Twitter

Mercedes moet aan de bak

Het nieuws bevestigt het nadeel waar Mercedes tegenaan loopt in ’22: het team won de constructeurstitel en verliest een klein, maar doorslaggevend percentage (5 procent) in windtunnel uren tegenover Red Bull Racing. In een wereld waar milliseconden uitgedrukt worden in tientallen miljoenen dollar is zo een verschil immens.

Red Bull Racing pakt voordeel in 2022 met Adrian Newey en de Honda-motor

Een ander vat waar de energiedrankjesfabrikant uit put is de Honda-motor in combinatie met topontwerper Adrian Newey. Wat het verschil maakt: bij zulke grote wijzigingen, weet Newey, met tien titel winnende F1-bolides op zijn naam, vaak te profiteren. Na jaren van aanpassen aan een gekochte Renault-motor, telt de combinatie van de geïntegreerde Honda daarbij extra door. En ja, uiteraard is het de maximaliserende factor van den Max Verstappen die nog meer voordeel brengt.

https://www.instagram.com/p/CY3yud_IBIa/

Kracht VS Souplesse

De slanke powerunit – de magnum opus van het oorspronkelijke size zero-design, biedt mogelijkheden voor een slankere kont zogezegd – en dat komt de flow van aerodynamica in de bochten erg ten goede.

Het is afwachten of het exxonmobil en de ‘nieuwe’ motormakers lukt om de brandstof goed te krijgen. Een wijziging in de brandstofformule – milieuvriendelijker – zorgt voor vermogensverlies dat teruggewonnen moet. En dat is nog niet helemaal naar wens bij de van oorsprong Japanse motor. Het kan uitgerekend de achillespees blijken, één waar Mercedes profiteert met een sterkere motor. Spannend!