Sports

Wie is Raymond Vermeulen – het zakelijke brein achter Max Verstappen?

Raymond Vermeulen Max Verstappen

Al jaren is hij de stuwende kracht in de zakenrelaties van Red Bull Racing-coureur Max Verstappen. Maar wie is Raymond Vermeulen en wat doet hij precies achter de schermen bij de F1-coureur?

Wat doet Raymond Vermeulen?

Raymond Vermeulen is inmiddels heel wat jaar betrokken bij het project. Nog voordat Max in de Formule 1 arriveerde in 2015, stond hij klaar als dé man van de deals en onderhandelingen. Vermeulen heeft dan ook een langlopende vertrouwensrelatie met de familie en kent Jos Verstappen al heel wat jaren persoonlijk.

Vermeulen, ook afkomstig uit Limburg, staat aan het roer van een project dat lang en breed – internationaal – de kassa laat rinkelen. Het merk ‘Verstappen’ is inmiddels een synoniem voor een ware opleving in de koningsklasse. Verstappen deed met zijn komst veel stof opwaaien; herschreef het regelboekje, was vaak de meest besproken coureur én bovenal: bracht de broodnodige pittigheid bij wat vaak gekenmerkt werd als grijze (door Mercedes gedomineerde) zondagen.

View post on Instagram
 

Het biedt een lucratief platform voor marketing. Het binnenhalen van de wereldtitel draagt óók verder bij aan de gewildheid van Max. Want welk merk wil zich nou niet verbinden aan een topproduct? De manager ziet sinds de titelwinst van 2021 dan ook echt de internationale doorbraak.

Vermeulen is de spil in het geheel vooral. Dé zakelijke partner voor Max, maar ook Jos – de adviseur en onderhandelaar voor het overkoepelende merk ‘Verstappen’. Zo regelt hij in overleg met wie er samengewerkt wordt bij sponsordeals.

Deals voor het uitzoeken

Tot de sponsoren van Max Verstappen behoren merken als CarNext, Jumbo en G-Star Raw. Raymond is in die contacten het aanspreekpunt namens het merk. Geregeld reist hij mee af naar het circuit. Vooral voor de zakelijke aspecten dan. Vertoeven op de paddock van Formule 1 is namelijk niet enkel een vrijetijdverdrijf voor celebrities – de zakelijke deals worden volop gemaakt tussen het racegeweld door.

Er komen zoveel aanvragen binnen, dat het kiezen is: “We proberen de juiste krenten uit de pap te halen”, meldt Vermeulen aan de Telegraaf. “We kijken dan of het in ons plaatje past en we daarmee niet te veel in het vaarwater van Red Bull zitten”, vervolgt hij.

In de praktijk betekent het dat Vermeulen waakt over de richting op commercieel vlak – ook ontlast hij daarin vooral Max Verstappen. Door de kleinere beslissingen zelf te nemen bijvoorbeeld. Maar Max houdt in vele opzichten het laatste woord als het hem meer aangaat: “Hij heeft de laatste stem. En hij vraagt dan gerust hoe we iets aanpakken en of het zus of zo doen een idee is”, verklaarde Vermeulen eerder tegen formule1.nl.

View post on Instagram
 

Eerste aanspreekpunt bij samenwerkingen

Achter de schermen draait er inmiddels een heus bedrijf. Het project ‘Verstappen’, heeft ongeveer twintig werknemers, meldde Raymond recent in de media. In die zin is hij de man die de werkzaamheden, variërend van een eigen website met eigen nieuwsgeving en een webshop, tot aan de sponsordeals, overziet en over de uitvoering waakt. Veel daarvan gebeurt in overleg. Ook met externe adviseurs als dat nodig is.

Kortom: Raymond Vermeulen heeft vele vingers in de pap en is een belangrijke schakel voor familie Verstappen. Het commerciële aspect staat of valt met de sportieve prestaties van Max Verstappen. Wat betreft dat laatste tenslotte: Max is van een ruw diamant veranderd in een goudmijn.