Cars & Bikes

De Range Rover Sport SVR (2018) is en blijft een bruut


In 2015 was de Range Rover Sport SVR het eerste speciale model dat gereleased werd door de Special Vehicle Operations (SVO) van Land Rover. Een model dat we toen der tijd ook hebben gereden en een behoorlijke indruk heeft achtergelaten. Ondertussen zijn er al meer speciale uitvoeringen uit de SVO stal verschenen waaronder de F-Type SVR en de Range Rover SVAutobiography. Hier zal ook nog de Jaguar F-Pace en de Velar SVR aan worden toegevoegd.

In 2018 kwam de ‘nieuwe’ Range Rover Sport SVR uit. Althans.. nieuw is een groot woord, deze bolide kreeg namelijk even een flinke beurt en werd daarmee geüpgraded tot een hele brute bak. De motor, het rijgedrag, het infotainment systeem en het uiterlijk van de wagen werden even flink onder handen genomen.

Het blok

Het model uit 2015 ontbrak niks aan vermogen, toch is ervoor gekozen om het 2018 model meer vermogen te geven. More is better right? Met een bescheiden boost van 25 pk beschikt het beest nu over 575 pk en 700 nM aan koppel. Hierdoor is deze tank van meer dan 2.300 kg instaat om in 4,5 seconden de 100 km/u aan te tikken en vervolgens stampt hij nog door tot de 280 km/u. Dit maakt deze bolide 20 km/u sneller dan zijn voorganger.

De Range Rover Sport SVR staat bekend om het gebrul dat deze 5 liter V8 Supercharged blok produceert. Het is en blijft een brute soundtrack die iedereen in de buurt laat weten dat er geen standaard SUV aankomt. Gelukkig beschikt de SUV over een actief uitlaatsysteem, hiermee kan je de kleppen ook dicht zetten mocht je stilletjes van huis willen vertrekken.

Voor wat betreft het rijgedrag hebben de ontwerpers zich vooral gefocust op het verbeteren van het onderstel. Hierbij is er vooral gewerkt aan het strakker maken van het onderstel bij hard accelereren, remmen en de bodyroll bij het bochtenwerk. Hier heeft niet alleen het onderstel en de vering zijn steentje bijgedragen, maar ook de versnellingsbak is verder gefinetuned voor snellere schakelmomenten en een dynamischer gevoel.

Exterieur en interieur

Qua uiterlijk zijn er veel verbeteringen doorgevoerd. Zo is de voorbumper meer aanwezig, waardoor het een agressievere look heeft en zijn de koplampen geüpgrade. Er is ook een duurdere optie, waarin de keuze kan worden gemaakt om te gaan voor een carbon motorkap met luchtsleuven. De een is er weg van, maar de ander vind het wellicht te schreeuwerig. Met de specs zoals wij die reden stak het niet erg veel af op het grijs en was het juist een stoere aanvulling. Je rijdt overigens niet voor niks een SVR, dat mag zeker gezien worden! De achterzijde is het best te herkennen door de diffuser met daarin aan beide zijde twee vierkanten uitlaatstukken. Zijn voorganger had hier vier ronde pijpen.

Aan de binnenzijde is de Range Rover Sport SVR helemaal met zijn tijd meegegaan. Het eerste model waar Land Rover een grote stap maakte naar een meer digitaal dashboard was de Velar. Met meerdere schermen waarop alles van de auto te bedienen is. Dit is nu ook doorgetrokken in de nieuwe Range Rover. Soms moeten we hier nog een beetje aan wennen, fysieke knoppen zijn zeker tijdens het rijden wat makkelijker te bedienen. Toch maakt het nieuwe interieur indruk bij het instappen, mensen hebben door dat ze niet in zomaar een ‘waggie’ stappen.

Een paar dagen de Range Rover Sport SVR

Hoe hebben wij nu de Range Rover Sport SVR in die paar dagen ervaren? Laten we eerlijk zijn, de looks zeggen genoeg. Het is een brute SUV en het sinistere uiterlijk past hem dan ook prima. Het is wat dat betreft een echte headturner en mochten mensen je nog niet aan zien komen, dan horen zij jou wel met dat veel te luidruchtige, donkere V8 geklapper! Qua rijgedrag zijn de verbeteringen in het onderstel zeker te merken, er is veel minder bodyroll. Wel heb je weinig gevoel bij de weg dus mocht je over de grens gaan, dan gaat hij dat ook gelijk goed -zeker bij glad wegdek. Wel is hij erg stug afgeveerd, bij sportief rijden zeker niet erg maar in comfort modus is dit alsnog het geval.

Het interieur is met het nieuwe infotainment systeem en bediening helemaal van deze tijd. Wel is het soms wat lastig te bedienen tijdens het rijden. Gelukkig zijn de rij-modi nog wel met fysieke knoppen te bedienen, hierdoor kan je deze makkelijk gebruiken tijdens het rijden.

Het geluid van deze SUV is één van de beste en leukste die je in een SUV kan krijgen. Het zorgt ervoor dat je regelmatig vergeet om je radiovolume eens omhoog te schroeven. Dat is ook niet erg, want je hebt daar simpelweg ook geen behoefte aan. Het is een heerlijke soundtrack. Die soundtrack zorgt er ook gelijk voor dat je regelmatig verleid wordt tot het intrappen van het gas. Alle power heb je onder je rechtervoet en dat is veel te leuk om te gebruiken. Dat brengt ons dan ook gelijk op het verbruik, ja deze auto zuipt veel! Wij kwamen gemiddeld uit op zo’n 1 op 4-5, erg pijnlijk in de portemonnee maar ach, als jij deze auto kunt betalen lig je hier niet wakker van.

Dat brengt ons gelijk op het laatste puntje, de prijs. De Range Rover Sport SVR is te krijgen vanaf iets meer dan 200.000 euro. Het model dat wij reden had 30.000 euro aan opties en kwam uit op een totaalprijs van 232.795 euro, maar voor dat geld heb je dan wel echt een hele brute wagen!