Na de gespierde Range Rover Sport SVR gereden te hebben was het nu tijd voor een wat kleinere telg uit de Land Rover familie, de Land Rover Discovery Sport.
Discovery
De Discovery Sport is in 2014 toegevoegd onder de sub-lijn, naast de grotere Discovery. Als derde generatie compacte SUV onder de Land Rover vlag als opvolger van The Freelander en The Freelander 2.
Wij reden een week lang in de HSE Luxury automaat met een 2,0 liter diesel. Dit blok zorgt voor “maar” 150 pk maar toch een koppel van 380 nm. Maar wat vonden wij nou eigenlijk van dit blok?
Steeds meer credits
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, in eerste instantie niet heel spannend. Maar wat verwacht je van een 2 liter diesel. Toch is dit blok na wat meer kilometers steeds meer credits gaan krijgen. Het relatief hoge koppel in combinatie met de 9 traps ZF automaat zorgt voor een soepele, verfijnde rijervaring. Tja, snel is hij niet.. 10,3 seconden naar de 100 maar eerlijk gezegd voelt hij wel wat sneller aan. Overigens gaat de auto ook prima door zandpaden heen, wat we uiteraard even geprobeerd hebben. Het hoge koppel trekt de auto met een leeggewicht van 1854 met gemak door het terrein. Hierbij moet je wel rekening houden met de beperkte bodemvrijheid (212 mm). Aangezien de auto geen luchtvering heeft is hij niet in hoogte verstelbaar.
Los van het hoge koppel brengt de Ingenium nog een voordelen met zich mee… het verbruik! Met een opgegeven gecombineerd gebruik van 5,3 l/100km moest de Discovery Sport toch wel erg zuinig zijn en jahoor.. tot zo`n 110 km/u kwamen de opgegeven waardes goed overeen. Ga je wat meer richting de 130 km/u begint het verbruik toch wel aardig op te lopen.
Het interieur
Zoals de naam “HSE Luxury” wellicht doet vermoeden reden wij in de meest premium variant van de Discovery Sport. Met een prijskaartje van net onder de €80.000,- krijg je daar van Land Rover ook een zeer degelijk premium interieur voor terug. Aan leer geen tekort en het mooie grote panoramadak zorgt voor een zeer ruim gevoel. Dat ruime gevoel is ook terug te zien aan de ruimte die je daadwerkelijk ervaart in deze auto. Ondanks dat dit een compacte SUV is, is er hier geen tekort aan. Daarbij komt ook nog eens het mooie voordeel dat de uit de kofferbak nog twee extra zitplaatsen te toveren zijn. Tja.. die zijn wel iets minder ruim maar zeker niet onbruikbaar..
De looks!
Neem de auto aub met de grotere 19″ velgen! Vink je deze optie niet aan, dan ziet de auto er toch wel erg braaf uit. Het design konden wij vooral van de voorkant / zijkant erg waarderen. De achterzijde vonden wij, los van het design van de verlichting, wat braafjes. Om daar gelijk maar op in te haken, dat is iets wat erg mooi overgaat in het design van deze auto. De koplampen spelen hierin een grote rol en lopen een stukje over in de zijkant van de auto.
Kortom
Ja, de Discovery Sport is een wat degelijke auto. Maar laten we eerlijk zijn, je koopt hem ook niet voor de thrills. Wel is hij zeer comfortabel, iets wat zeker opviel was de rust en stilte in de auto tijdens het cruisen. Verder is er aan ruimte geen tekort, gaat goed met de tijd mee met het nieuwe infotainment systeem en design van het interieur. De Discovery Sport heeft in deze luxe uitvoering bijna alle veiligheidssystemen die je maar kan bedenken en met het Terrain Response systeem met makkelijk te selecteren standen zal je, zeker in Nederland, niet snel een situatie tegenkomen waar je jezelf niet uit kunt redden!