Gear

Op deze punten moet je letten als je een racefiets gaat kopen

racefiets

Fietsen is gezond voor je lichaam. Gemiddeld verlies je, afhankelijk van de inspanning en de duur 350- 1100 calorieën per uur. Kortom, je bouwt conditie op en je verliest gewicht. Logisch gesproken is dat natuurlijk niet het geval als je uitsluitend gebruik maakt van een elektrische fiets. Heb je dus de keuze gemaakt voor een racefiets, dan zijn er wel een aantal zaken waar je op moet letten.

De perfecte racefiets bestaat niet

Net als bij de aanschaf van een e-bike bestaat er niet zoiets als een perfecte racefiets. Het vinden van de juiste fiets is vaak een kwestie van heel veel modellen uitproberen en bepalen je wensen en verwachtingen in combinatie met het beschikbare budget de uiteindelijke keuze. De belangrijkste aandachtspunten zetten we voor je op een rij zodat je vrij eenvoudig het aantal mogelijkheden terug kunt brengen tot een aanvaardbaar aantal.

Budget

Het zal geen verrassing zijn, maar bij het kiezen van een goede racefiets heb je in feite een belangrijke keuze om te maken. Wil je een nieuwe of liever een goede tweedehands fiets? Voor beide opties geldt dat er zowel voordelen als nadelen aan verbonden zijn. Bij een nieuwe fiets is vooral het budget. Je kunt het werkelijk zo gek maken als je wilt en er doodleuk duizenden euro’s aan uit gaan geven. Uiteraard hoeft het niet zo duur te zijn. Een goede nieuwe racefiets heb je al vanaf ongeveer 1000 euro. Maar ook hier geldt: alle waar naar zijn geld. Wil je dus een nieuwe racefiets met leuke nieuw snufjes, dan betaal je daar meestal de hoofdprijs voor.

Carbon of niet

In feite is dit geen overweging als je een nieuwe racefiets wilt kopen: de meeste zijn van carbon. Dat is niet zo gek als je beseft dat carbon er voor zorgt dat de fiets lekker licht is. Ideaal als je vaak op onverharde wegen gaat fietsen of juist veel wilt klimmen. Uiteraard kost een carbon fiets meer dan een fiets van aluminium, maar het comfort is duidelijk beter. Ook het merk is bepalend voor de prijs. Zo kost een nieuwe racefiets van Bulls, Bianchi of Stevens beduidend minder dan een racefiets van een bekend merk.
Kies je er een van de bovenstaande merken met Shimano Ultegra 20 speed, dan ben je om en nabij 1.250 euro kwijt. Diezelfde fiets, maar dan tweedehands kost ongeveer de helft. Is je budget niet zaligmakend, koop je fiets dan gewoon bij een officiële dealer. Je bent dan waarschijnlijk wel duurder uit, maar je hebt wel de zekerheid van een goede racefiets.

Aantal versnellingen

Voor de ervaren fietser kan het aantal versnellingen van doorslaggevende betekenis zijn. Een beetje leuke racefiets heeft vaak dertig versnellingen, maar een exemplaar met twintig versnellingen zul je ook vaak genoeg tegenkomen. In dat laatste geval heb je twee versnellingen voor en tien aan de achterkant in plaats van drie aan de voorzijde. Ga je veel klimmen, dan is het geen overbodige luxe om te kiezen voor een model met dertig versnellingen, zeker als je de fiets mee wilt nemen op vakantie om bijvoorbeeld in de Alpen te gaan rijden. Blijf je in Nederland of beperk je de fietsroutes tot de echt vlakke wegen in Nederland en België, dan kun je met twintig versnellingen volstaan.

De pedalen

Het lijkt voor onervaren fietsers een onbelangrijk detail, maar toch is het de moeite waard om goed te letten op de pedalen. Ga je intensief gebruik maken van de fiets dan is het aan te raden om te kiezen voor klikpedalen. Ben je er echter niet aan gewend, geef jezelf dan de tijd om er aan te wennen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat je makkelijk ten val komt, bijvoorbeeld als je voor een stoplicht moet wachten.

Technische controle

Koop je een nieuwe fiets, dan kun je ervan uitgaan dat de fiets in orde is. Bij een tweedehands ligt dat vaak anders. Slijtage kan juist vaak leiden tot problemen en in veel gevallen zijn die niet direct waarneembaar. Een goede technische controle bij de aanschaf van een tweedehands racefiets is daarom altijd aan te raden. Om goed in te kunnen schatten of de racefiets in orde is kun je uiteraard tal van websites opzoeken om de juiste informatie tot je te nemen, maar mocht je een kennis hebben met verstand van racefietsen dan is dit zeker een pré. Is die handige harry niet in de buurt, dan moet je kunnen vertrouwen op je eigen kennis en intuïtie. Let in ieder geval op de meest logische punten:
  • Fiets en schakel met alle tandwielen;
  • Controleer de remmen, zowel voor als achter;
  • Luister tijdens een proefrit of je eigenaardigheden hoort (kraakjes en piepjes) en onderzoek dit;
  • Fiets met losse handen en kijk aandachtig naar eventuele afwijkingen zoals het teveel ‘hangen’ naar een kant.