Cars & Bikes

Deze elektrische bus van Porsche heeft een centrale bestuurdersstoel als een F1-auto

porsche


Bij het horen van de naam Porsche denk je natuurlijk direct aan snelle wagens met een prachtige vormgeving. Het Duitse bedrijf doet echter meer. Zo heeft het ook al vaker dan eens meegewerkt aan het ontwerpen van een keuken, laptops, brillen en zelfs een complete tassenset. Ondanks die leuke uitstapjes blijft het merk toch vooral werken aan interessante concepten. Het laatste wapenfeit is een concept voor een busje die we eigenlijk liever vandaag dan morgen op de markt zien verschijnen.

Porsche bus van de toekomst

Porsche staat van oudsher bekend als fabrikant van sportieve auto’s. Sterker nog, jaren geleden reeds zelfs de Nederlandse politie maar wat graag rond in een Porsche 911. In 2002 zagen we echter een andere kant van het bedrijf toen het zich waagde aan een ontwerp voor een SUV, de latere Cayenne SUV. Echt onverwacht is het concept van de elektrische bus die je op de afbeeldingen kan zien dus niet. Porsche heeft echter al laten weten dat wat haar betreft het Vision Renndienst-concept niet in productie zal worden genomen. Voorlopig zal je dus moeten blijven dromen van een rit naar de camping in deze futuristische wagen.

Lekker veel ruimte

Het interieur van de Porsche Vision Renndienst heeft een zeer onconventionele lay-out waarin plaats is voor zes personen. Het meest opvallende aan de cabine is de bestuurdersstoel. De centrale positie voor de bestuurder doet nog het meest denken aan de McLaren F1. Deze benadering is niet zonder reden gekozen: het zorgt ervoor dat de vrijgekomen ruimte gebruikt kan worden om de voorkant van een mooie ronding te voorzien.

Dit zou de aerodynamische efficiëntie moeten maximaliseren, in combinatie met de ruimtelijk vorm van de cabine. Bijkomend voordeel is dat de bestuurdersstoel nu ook 360 graden kan draaien, waardoor je als bestuurder ook je medepassagiers kan aankijken. Daar hebben de ontwerpers van Porsche dus goed over nagedacht

Blik in de toekomst

Direct achter de bestuurder zijn twee afzonderlijke stoelen geplaatst, bijna tegen de deuren aan. Hierdoor ontstaat lekker veel ruimte in het midden van het ruimtelijke concept nog beter tot uitdrukking brengt. Nog een voordeel van die plaatsing is dat de achterbank beter bereikbaar is. Op die achterbank zijn ook zwevende hoofdsteunen geplaatst en biedt ruimte aan drie passagiers. Opvallend zijn ook de asymmetrische ramen. Of dat echt ideaal zou zijn in de praktijk is nog maar de vraag, maar zit er wel lekker futuristisch uit. Helaas komt de Vision Renndienst dus niet op de markt, maar het geeft wel een duidelijk beeld hoe je optimaal gebruik kan maken van de beschikbare ruimte.